cukuplah sekali

Assalamualaikum w.b.t.

Alhamdulillah dapat menyempurnakan assignment psychology. Almost 2 months kot untuk disiapkan. Maklumlah kami di sini tak biasa dengan assignment (a.k.a. dimanjakan).

Tahun lepas tak pernah ada walau satu assignment pon. Tapi disebakan kitorang tahun lepas ‘gatal mulut’ pergi minta U suruh adakan assignment, tahun ini U mula bagi kerja research untuk setiap subjek. Setiap kerja tu akan bagi effect untuk marks final nanti. Jadi suka atau tak, kena buat jugak.

Tapi, dengar cerita budak junior ada minta pihak U bagi banyak lagi assignment. Alahai junior ni, rajinnya anda-anda. Hyper ’semangat’ ek?

Kerja sekolah anatomy - lect tak kata pape pon ag..
Kerja sekolah biochemistry - prof heba juga menyilentkan diri..
Kerja sekolah physiology - senyap jugak..
Kerja sekolah histology - nazmi dah siapkan semua untuk kitorang..hihi
Kerja sekolah psychology - done slide untuk presentation!

Hurm, harap-harap tahun depan biarlah dimanjakan kembali. Susah rasanya bila kehidupan bersama kerja sekolah ni. Cukuplah sekali sahaja. Padahal kerja tak banyak pon, tapi still taknak buat. :P

Owh semalam lepas solat isya’ berjemaah, diadakan pula solat hajat untuk mendoakan keselamatan semua pelajar Malaysia di Mesir. Puncanya kerana baru mendapat berita berlakunya sebuah letupan di Hussein yang mengorbankan seorang dan mencederakan 23 yang lain (sumber Al Jazeera).

Di Hussein, terdapat main campus untuk University Al Azhar. ‘Khan el Khalily’ juga terletak di sini. Khan el Khalily inilah tempat biasanya pelancong mendapatkan cenderahati mesir. Pelajar Malaysia sangat suka ke sana (terutama akhawat :P) sebab di sini harganya berpatutan (kena pandai tawar-menawarlah) dan banyak pilihan. Kitorang pun selalu ke sana juga sebab tak jauh pon.


Di Hussein juga terdapat sebuah masjid yang bersejarah (pic atas). Kalau tak silap, masjid Hussein ni adalah masjid Negara mesir. Di sini terdapat makam Sayyidina Hussein, cucu kepada Nabi Muhammad SAW (pic bawah).


Dengan berlakunya insiden letupan malam tadi, mengulang kembali letupan yang pernah berlaku di kawasan yang sama pada tahun 2005 yang telah mengorbankan 2 orang, dan mencederakan 18 yang lain. Nowdays, tiada lagi tempat yang selamatkan, betul tak?

Aduhai Mesir, mungkin ini ada kaitan dengan pentadbiran Husni Mubarak kot. Ramai yang tak puas hati pasal pendiriannya tentang isu Palestin. Apapun saya bukan penganalisis politk, cume mengagak sahaja. Semoga tiada lagi letupan selepas ini. Cukuplah sekali. Semoga aman khendaknya. Teruslah mendoakan kesejahteraan bersama.

Saya lutfi melaporkan berita dari kaherah, mesir untuk semua.
Sekian, wassalam.

lagi berita di Al Jazeera (klik sini) dan Bloomberg (klik sini)

away..holiday!

assalamualaikum..
alhamdulillah saya sihat lagi..(jawapan bagi yang bertanya khabar)

hurm..kesian kat blog nih. tak ade perkembangan langsung. maklumlah exam baru habis, jadi sekarang ni masa cuti, bukan masa untuk berblog. rite?
inilah masa untuk rileks dan enjoy!
diulangi..
masa untuk rileks dan enjoy!!
ulang suara..
masa untuk rileks dan enjoy!!!
(biarpun exam baru ni macam entah pape)
cuti tetap cuti!

so, cuti 2 minggu nih, bertambah kuranglah kasih sayang pada blog nampaknya. InsyaAllah kalau rajin, akan dikongsikan apa yang dilakukan sepanjang cuti cuti mesir nih.

buat kawan-kawan di mesir, jordan dan yang lain-lain , selamat bercuti!
cuti cuti jugak, jangan lupa saudara kita yang tak dapat cuti dan bergembira.

terimalah...



p/s : pengalaman maarod yang best..hampir ditemu bual egyption television tapi sempat melarikan diri..kui3

wassalam

spill out!

mid year dtg dgn lenggang lenggoknye..
mid year dtg dgn lenggang lenggoknye...

Lutfi, Terengganu 27 July 1989 Ain Shams University, Cairo,