Dari Ahlan Bina sehingga ke Sekolah Menengah!!

assalamualaikum wbt

Ahlan Binaa bita'til biladil wa marhabaan
Jaddad tumul ah dal ladzi kod akhlaqo
Laa tai asu an tastarid du majdakum
Fala rubba maghlubin hawa sum martaqo

Madad lahul ammal luufi af lakiha
Khaiturraja ilal 'u lafa ta sallaqo
Fatajassamu lil majdikul li azimattin
Inni ra aitul majdu so'bal murtaqo

Ahlan Binaa bita'til biladil wa marhaban
Jaadad tumul ah dal ladzi kod akhlaqo
Laa tai asu an tastarid du majdakum
Fala rubba maghlubin hawa sum martaqo

Ya Rasullallah Ya HabibAllah x4

Shama iluhu ma'an nasimissiba x2
Bialthofimin ha wa zahri riba x2

Kasahul maha mida mundus siba x2
Wa'a rohu min a'ri kulli mazam x2

Shama iluhu ma'an nasimissiba x2
Bialthofimin ha wa zahri riba x2

Kasahul maha mida mundus siba x2
Wa'a rohu min a'ri kulli mazam x2

Ya Rasullallah Ya HabibAllah x4

lirik AHLAN BINA (TAUSYEH NAHWAND & HIJJAZ) - FAR EAST

entah mengapa..lagu ni dah menjadi minat baru aku sekarang..sekali dengar terus jatuh hati..rasa-rasa lagu ni penah dinyanyikan oleh salah satu peserta akademi nasyid kalau x silap..mase dengar hari tu, terus terpikat..kat mane la bestnyer pon aku x tahu..tp seronok r dengar lagu ni..layannn jer..walaupun secara jujur aku xberapa paham sangat lirik dia yg dalam bahasa arab..tp tengah mencuba memahami secara perlahan2..even dah blaja kat mesir, cakap arab kat sane..tp penguasaan arab aku masih x berubah..huh..kat mane la silapnya aku pon x tahu..mungkin minat aku kurang sangat terhadap bahasa arab kot..sebab tu Allah bagi ingatan vocab arab aku mcm ingat x ingat jer..adeii..sekarang ni baru aku mula nk minat balik..harap2 aku dapat r ubah taraf bahasa arab aku ni yang still sama mcm dulu je..taraf sek menengah jer..bukan nyer ape, ak nak ambil peluang untuk membaiki mutu bahasa arab aku kat bumi arab ni..memang sekarang ni bahasa arab aku 'wehsyah' r..huhu..setahun dah berlalu tapi sikit sangat yang aku dapat belajar..lagipun disebabkan aku belajar medic kat negara yg bahasa rasmi dia arab..arab 'ammi' lagi!! tidak dapat tidak aku kene kuasai bahasa ni..coz masa tahun clinical year nanti..tahun 4 insyaAllah..akan berurusan dengan patients2 arab yang kita kene layan patiently(senior cakap mcm ni)..dengar2 kata patient arab ni banyak karenah..lagi satu, arab dia memang ammi sgt2..dahla aku ni arab ammi biasa yang dari cairo sdri pon x berapa nk paham lagi..datang ammi yang hujung mesir..camne la agaknyer..kekadang dengar2 khabar, pelajar(kitorang yang tengah dan bakal practical nih) terpaksa mengeluarkan wang bagi kat patient..semata2 nak suruh diorang bekerjasama..(mcm bagi tip r)..pikir2 balik, betape terdesaknya kehidupan pak2 arab kat mesir ni..kita pulak yang kene bagi duit kat dia..kalau x bagi kita yang nayer..huh..tp kan kalau kat UK, pesakit yang bagi tip kat kita..huh..macam2 laa..da world da turn upside down laa..mcm2 r senior2 cerita life kat hospital mesir ni..mampukah aku bertahan..?? xtaw laa

aduishh..jauh pulak aku mengawot..mcm dah xde kene mengena ngn lirik kat ats tu..bukan nyer pe..aku tengah pikirkan bahasa arab aku ni..mcm x berapa nk improve jer..kadang2 jeles gak tengok orang melayu yang dengan selamba jer sembang ngan orang2 arab..siap gaduh mulut pon boley..bestnyerr..tapi aku ni, arab2 biasa pon x paham..nk sembang pon gagap2 lagi..pastu berangan pulak nak gaduh ngn orang arab..huh

tp pkir2 balik..byk kali gak aku menang bab2 gaduh ngn arab e..tu pon kne ade kwn r..pastu sama2 perang mulut ngn pak arab..wpun vocab x banyak n asyik ulang bende same..xkisah r, janji aku dapat pe yang aku nak..contoh mcm gaduh nk tawar menawar harga, gaduh psl duit baki, masa naik teksi..mcm2 r..tp setakat ni rekod boley dibanggakan..tengok r kalu bahasa arab aku da power nanti..jumpe jer orang arab aku nak cari gaduh..hahaha..(niat dah x betol!!)

cakap bab bahasa arab ni..1st time aku belajar masa form 1 dulu r..maklumla..title SMKA..konfem r kene belajar..wajib ambil bahasa arab..mcm mandatori r..tp sebelum tu, aku dah belajar sikit2 bahasa arab masa sekolah rendah..tp x formal r..xtahu kaedah langsung..at least tahu gak r perkataan arab walaupun ciput sgt2..

teringat lagi masa form 1 dulu..masa tu ustazah yang ajar aku tu..nama dia ustazah hamidah..putih2 wajahnye..berseri2 gitu..mengaji pon best..makhraj die pon best sgt2..mmg syok r dia ajar..tp aku sorang jer xsyok belajar..xminat mana bahasa arab mase tu..malas betol bila nk kene hafal tasrif fe'el, mufrodat kalimat laa..mcm2 r..memang aku malas sgt2..xminat betol r..tapi cuba gak meminatkan diri..tp x mampu..dah ustazah hamidah ni gak..suka tanya masa awal2 masuk kelas..tanya sama ada murid2 dah hafal belom pe yang dah diajar sebelum ni..paham2 je laa kan apa jadi kat aku..setiap kali masuk kelas aku yg 1st kene soal..maklumlaa aku duduk tepi sekali masa tu..dekat2 ngan pintu kelas(tapi aku xpernah cabut tau)..pe lagi, mesti r mula dari tempat aku..jarang sangat aku leh jawab pe yang ustazah tanya..hasilnya, berdiri atas kerusi r..ambek ko!!..padan muka..tapi yang herannya aku tetap x berubah..memang x minat langsung kot..boley dikatakan aku laa yg jadi perasmi bagi pelajar yang berdiri atas kerusi..teruk betol!!..aku rasa ustazah dah buat mcm2 kat aku..tp x jugak berubah..tapi masa nak final xm form 1 tu..aku tetap mintak maaf ngn ustzh..aku janji nak berubah tp ustazah mcm yakin x yakin jer..tp still sokong hasrat hatiku ni..disebabkan dah sepanjang tahun aku sakitkan hati ustazah..hasilnya result arab aku masa tu mcm 'sial' r..memang malang betol nasib ustazah beranakmuridkan aku..huh..ustazah tu kiranye bagus sgt2 dh..ketua pemeriksa utk pmr kalau x silap..tapi aku je x guna betol2 peluang yang ada..sampai laa aku form 5, aku xde peluang untuk diajar oleh ustazah ni..mcm kerugian jugak sebab lepas2 tu, aku da berubah..semakin minat balik..tp syg x dapat peluang diajar oleh ustazah hamidah ni..tp yg bestnyer dia still ingat nama aku setiap kali terserempak kat bilik guru ke, kt koridor kelas ke, kat mana2 je r..mungkin sebab aku nakal sgt dulu2..huh..ohh ustazah hamidah, maafkan daku kerana banyak x mengikut nasihatmu..

dan baru ni, selepas sekian lama jugak r..dalam 2 thn da aku tinggalkan sekolah..dan lebih kurang 6 tahun aku tinggalkan kenangan masa form 1..so aku dengan kawan2 seperjuangan dari mesir ni pon pergi la sekolah..nk jumpe cikgu2 la katakan..alhamdulillah ramai gak cikgu2 yang masih ingat kat kitorang..dan ade jugak cikgu2 yang dah tak mengajar lagi kat sekolah tu..lepas sorang demi sorang kitorg jumpe..sampai la turn ustazah yang pernah ajar bahasa arab masa aku form 1 dulu tu..sapa lagi?? ustazah hamidah r..bersyukur gak dapat lagi jumpa ustazah ni..banyak sgt dosa aku kat dia..yang aku lebih2 bersyukur ustazah hamidah masih ingat nama aku..waaa terharu nyer..ada rasa bangga gak lam diri aku ni..tak sia2 aku nakal dulu2(nakal tu maknanyer mls belajar bahasa arab jer k...bkn nakal yg lain mcm buli2 org ke..sorry skit)..disebabkan aku nakal, dpt gak jadi murid ingatan guru..kuang3..jadi ustazah pon tanya laa, belajar kat mana sekarang??..aku pon dengan malu2 menjawab..kt mesir..ambil medic..terkejut pewot ustazah tu..dia ckp x sangka rupa2nya murid yang paling malas belajar bahasa arab dulu pergi belajar kat negara arab..macam x percaya jer..aku lagi laa tak percaya..campur malu gak..haha..sebenarnya mungkin rezeki aku kat mesir kot..alhamdulillah..dan ustazah tu dulu bekas mahasiswi al azhar gak..so ustazah tu suruh la aku speaking arab sikit..aku pon pe lagi..dengan sifat aku yang bergurau setiap masa dan ketika di mana jua aku berada dan xpernah berubah dengan perangai aku ni..aku cakap r..'assalamualaikum'(salam kan perkataan arab jugak)..hahaha..ustazah tu punyelaa gelak..dia ckp memang aku xpernah berubah..dan dia ckp lagi bahasa arab mcm tu semua orang tahu..sebenarnya niat aku nak bergurau jer walaupun nampak mcm terlebey2 jer..tp nasib baik x kene marah..hihi..aku pon share jugak r pglmn duk kat mesir..lame jugak r bersembang..dan x lupe aku bagi sdikit hadiah sebagai tanda ingatan aku kat ustazah yang pernah mengharapkan aku berubah..aku telah pun berubah..yeahhh! dan janji aku, aku akan terus belajar bahasa arab..memperkasakan lagi..mempermahirkan lagi..memper'improve'kan lagi..dan memper'fasih'kan lagi..kalau boley nak sgt2 suruh ustazah hamidah ajarkan aku bahasa arab sekali lagi..dan aku janji xkan mengecewakannya lagi..hopefully

kepada ustazah hamidah..memang aku ucap berbanyak2, berjuta2, bertrilion2, my higly appreciation..xtau r nk ckap mcm mane..mmg xterhingga ucapan terima kasih!!..kerana pernah sedarkan aku tentang bahasa al quran ni..dan menyebabkan aku menjadi minat kat bahasa arab..minat bahasa je k..minat awek arab belom lagi..dan kerana dirimu jugak r aku berada di tempat ni sekarang..waa mcm nak nagis ler pulak..huh..maafkan daku kerana pernah beberapa..bkn beberapa dh..byk kali..menyakiti hati ustazahku ini..semoga ustazah hamidah terus cemerlang, terus berbakti pada generasi kini, terus dipanjangkan umur, dimurahkan rezeki dan terus di bawah naungan Allah, di bawah rahmat dan inayahNya..ameen~
(tribute khas untuk ustazah hamidah..thanx alot!!)

dan x dilupakan kepada semua2 guru2 yang pernah mengajarku bahasa arab..dari aku tahu ana anta jer..sampai r aku tahu beribu2 vocab baru..mekaceh!!utk guru2 yang ajar subjek lain..nanti aku buat perhargaan khas lak lam entry lain..hehe

ooppsss..dah jauh aku mengawot..dari lirik ahlan bina..sampai r ke bahasa arab..papepon harapan aku semoga aku dpt improve bahasa arab aku ni..dan kepada rakan2 di luar sana..jangan jd mcm aku yg sgt x sukakan bahasa arab mula2 dulu..tanamkan minat dari awal..bahasa syurga ni xkan xnk belajar..(tp klu nk nama kita jd sebutan oleh cikgu, nakal skit2 x salah..kuang3)

okeyh la..xnk melalut lagi..igt tadi nk ckp psl lirik jer..tp terlebih menaip pulak..haha..sekian la ekk..dan doakan aku dan rakan2 yang belajr akt bumi mesir ni supaya dapat menguasai bahasa arab dgn sebaik-baiknya..bukan senang tu..huh..okey laa..bubuy sumer..wslm..adios~

2 pandai kritik:

Tengku Nadhirah Friday, July 25, 2008 7:46:00 PM  

huhu.. panjangnya entry... apa2 pun, best~

rindu kat Ustzh Hamidah gak...

lukpi Sunday, July 27, 2008 2:04:00 AM  

hehe..
syok sgt menaip..

yer2..nanti2 da balik..
pergi r jumpe ustazah..lepaskan segala rindu yang membelenggu jiwa tu yer..hihi

spill out!

mid year dtg dgn lenggang lenggoknye..
mid year dtg dgn lenggang lenggoknye...

Lutfi, Terengganu 27 July 1989 Ain Shams University, Cairo,