latih jari..

salam 'alaik..
tak tahu nak citer apa..
share pengalaman lepas dh yer..

masa dulu-dulu..sebelum setiap student yang apply scholar jpa untuk perubatan..diorang akan diberi exposure kerjaya sebenar seorang doctor..mana la tahu takut-takut ada yang tak sanggup nak jadi doctor bila tengok the real life as a doctorscary+miserable kot..haha..so aku pon tak terkecuali la daripada kursus ni..pergi la dengan calon-calon lain kat Hospital Sultanah Nur Zahirah Kuala Terengganu..and di sini kitorang diberi peluang untuk bertanya direct kat para-para doctor tentang kerjaya sebenar seorang doctor dan mendengar nasihat dari mereka..

kitorang dibawa ke beberapa bahagian di hospital berkenaan antaranya emergency, orthopaedics, forensic, O&G n banyak lagi..paling best aku rasa forensic..tapi actually aku ni takut mayat..tapi entah macam mana laa aku ni ter'berani' hari tu..takkan sebab berlakon depan student2 pompuan lain kot..i guess not sebab aku ni tak suka berpura-pura..aku nak jadi diri aku yang sebenar jer..happy go lucky person..pawasan!! hakikatnya memang aku ni penakut..penakut dengan mayat actually..aku ingat lagi kalau ada upacara-upacara kematian aku akan cari alasan untuk tak pergi..kalau pergi pon aku takkan menghadap atau jeling-jeling tengok kat mayat..seram r tengok muka dengan sumbatan kapas tu..eeii..tak tahu la kenapa..aku selalu fikir yang bukan-bukan macam mayat terbangun ke, terbuka mata ke..maybe sebab terlampau banyak tengok cerita-cerita hantu+seram kot..huhu..teruknya la aku ni

fakta yang tak dapat nak elak..aku memang takut mayat..tapi tengok gambar-gambar yang real dari bahagian forensic hari tu langsung tak menakutkan aku..dan kebetulan takde mayat hari tu..selamattt..yang ada cuma bayi yang baru meninggal dunia..sedih jugak tengok si ibu di luar bilik jenazah..naluri keibuan memang jelas terpancar..yer la kan, sape yang tak sedih kehilangan anak..aku yang takda kaitan pon sedih tapi buat-buat control macho..

masa bahagian orthopaedics pulak..first patient yang kitorang tengok adalah patient yang kat bahagian pergelangan kaki dia 'belok'..tak tahu la terms medic yang sesuai nak guna sebab tak belajar lagi..tapi nampak agak tak sempurna..jalan pon senget-senget..sedih jugak tengok..then doctor yang rawat tu tanya kitorang our 1st impression, memang semua jawapan sama jer kitorang bagi..SYMPHATHY!!..then doc tu nak jawapan lain coz seseorang doc tidak hanya perlu kepada simpati..pening kitorang memikirkankannya..adeiii..last-last doctor tu bagitau pasal EMPHATY..doc bagitau yang cuba bayangkan kita berada pada situasi pesakit berkenaan..cube bayangkan?!!..that's why being as a doctor kita xley tau kasihan jer(simpati) tapi berusaha untuk tolong patients(emphaty)..waa, terharu jugak laa..ingat!! nanti-nanti dah jadi doctor, berbakti la kat masyarakat yer!! insyaAllah

masuk bahagian wad orthopaedic(tulang), tergaman seketika..terkesima pon ada..wad lelaki penuh dan padat tapi wad perempuan agak lengang..bila tanya doctor2 n nurse2 kat wad tersebut, baru laa tahu kenapa..petutla penuh sebab ramai sangat mat-mat rempit yag menyusahkan masyarakat ni..patah sana patah situ..ish3..dan dapat satu tips..doctor kat situ pesan bila dah jadi doctor nanti, jangan bagi muka kat mat-mat rempit ni..biar diorang meraung kesakitan lama-lama pastu barulaa pergi rawat..biar diorang seksa sikit..xserik2..nanti2 dah pulih lumba balik..hurm no komen laa..mungkin boleh pakai idea doctor ni..bukan niat nak menyeksa tapi sebagai pengajaran..kepada all 'rempit'ians, no special treatment waitin for you!! macam mana kamu menyusahkan orang..macam tu jugak la kami akan menyusahkan kamu..amaran ni!!

pastu dapat chance pergi O&G..bahagian sakit-sakit puan..dapat cakap dengan seorang patient yang kanser payu dara..dengar luahan dia..sayu dan pilu..plus pergi tengok camne scan perut ibu-ibu yang mengandung..nak tahu camna kesihatan dan kesakitan ibu, kesihatan bayi, anggaran bersalin dan macam-macam..kitorang siap di bawa ke dewan pembedahan bersalin lagi tapi tak dibenarkan untuk tengok macam mana proses kebersalinan itu berlaku..atas sebab privacy pesakit..it's okey..kami hormati privacy beliau

masa bahagian kecemasan..agak boring..sebab berharap sangat ada patients yang cedera agak parah tapi hampa..bukan mintak saja-saja agar ada orang accident tapi nak tengok camne 1st aid kat bilik kecemasan ni dijalankan jer..papepon syukur sebab ade jugak laa pesakit semalam yang agak parah..pesakit-pesakir asthma pon ade..dan ada sorang doctor pompuan yang masih lagi HO cakap tak tahan dengan tugas HO..perit sangat-sangat..mengeluh panjang dia tapi kitorang yakin dia masih komited pada tugas..biasa la manusia..mengeluh tu selalu ada..dan ini membuatkan aku semakin takut real life HO sebab banyak sangat cerita-cerita ngeri HO..

tak lupa..bahagian physiotheraphy..pulih-pulih anggota..ni yang aku nak bagitau sebenarnya..yang aku sembang-sembang awal-awal tu kosong jer..tapi takpe sekadar berkongsi pengalaman..pasal pulih-pulih anggota ni..aku ada cadangan bagi pihak hospital..bagi pesakit yang nak pulihkan pergerakan jari xpayah la guna plastisin khas tu..memang bagus tapi tak sophisticated..haha..gune r cara online..latih jari kat keyboard je..hehe..kalau xcaya klik kat bawah ni..kompem boley latih jari plus ada peluang dapat keyboard baru..jangan marah kalau keyboard rosak yer..;p

Physiotheraphy Jari Anda

kalau keyboard rosak, beli baru yer..jangan salahkan aku pulak..lupe..cek-cek folder kat pc nih terjumpa lagi gambar-gambar masa exposure doctor's career hari tu..tengok la yang mana ada..sekian jer la..tak ada idea nak tulis apa..so cerita la pengalaman diri..sekian..wassalam

dis is my grup


where r u now guys


future docs..insyaAllah


da best sis ever!!


p/s: mana entah dak2 satu group aku dulu..ada yang still contact, ada yang dah menghilang camtu jer..papepon all da best untuk korang semua..jumpe kat hospital nanti yer..insyaAllah


5 pandai kritik:

Liyana Wednesday, August 20, 2008 2:18:00 PM  

salam...ape kne mngena ngan tgn...takut mayat? haihhh cemana ni dr luppy..

but overall cm same je prosedure lawatan p hosptal kat tmpat lain..

all the best!!

p/s:password laptop da jmpe?

Liyana Wednesday, August 20, 2008 2:19:00 PM  

i mean jari..silap..tangan plak...adeih

lukpi Wednesday, August 20, 2008 2:30:00 PM  

wslm dr ayan..
jari??
uish x click ke kat phsyiotheraphy jari tu..
situ r kaitan ngan jari..eheh

dulu jer takut..skrg ni terlebey berani plak..(ckp besar..haha)

psword..xjmpe dh..tpakse kne format..huhu..hilag sbhgian besar kngn kt mesir dlu coz x smpt transfer file2 n pic2 yg patut..huhu

Liyana Sunday, August 24, 2008 7:34:00 AM  

bukan ayan la...adeih..oo xklik la..

ermm...ehh riso plakk..klu gitu kne save kat cd ke memana..klu ilang lain2 xpa sgt..jgnla notes,gmba,lagu dan sbgnye..

lukpi Wednesday, August 27, 2008 2:12:00 PM  

owh..xpwasa..bkn ayan..huhu..dr yana..sorry

huhu..sdeh2..dh silap dri sdri..cuai sgt..pdn muka!!huhu

spill out!

mid year dtg dgn lenggang lenggoknye..
mid year dtg dgn lenggang lenggoknye...

Lutfi, Terengganu 27 July 1989 Ain Shams University, Cairo,