khas dari perlembahan nil..

Assalamualaikum wbt

Setiap kali kita menerima tanggal 10 Zulhijjah..pastinya lembaran silam akan bermain di lubuk sukma..memutarkan kembali kisah seorang hamba Allah..yang taat melaksanakan perintah Al-Rabb..di samping kesabaran seorang anak.. dan seorang ibu dalam mematuhi perintah Allah..

Sungguh perintah ini sangat menyayat hati.

Hati ayah manakah yang akan tergamak menyembelih darah dagingnya sendiri..?

Hati ibu manakah yang tidak akan tersentuh apabila anak kesayangannya ditakdirkan mati di tangan suaminya sendiri..

Seakan dunia ini sudah tidak punya ertinya lagi seandainya kehidupan ini dilalui tanpa insan tersayang..

Namun apabila di sana berlaku pertembungan antara tuntutan Allah dan runtunan jiwa, mukmin sejati akan pasrah dan tunduk memuliakan perintah penciptanya...

"saat berderai jatuh titisan air mata IBRAHIM melihat keteguhan iman anaknya ISMAIL, dikala itulah bermulanya ERTI SEBUAH PENGORBANAN"

'Maka ketika anaknya itu sampai (ke peringkat umur yang membolehkan dia) berusaha bersama-sama dengannya, Nabi Ibrahim berkata: Wahai anak kesayanganku Sesungguhnya aku melihat dalam mimpi bahawa aku akan menyembelihmu, maka fikirkanlah apa pendapatmu?. Anaknya menjawab: Wahai ayah, jalankanlah apa yang diperintahkan kepadamu, InsyaAllah, ayah akan mendapati daku dari orang-orang yang sabar.'

************************************************************************************
"dan bagi tiap-tiap umat Kami syariatkan ibadah menyembelih korban (atau lain-lainnya) supaya mereka menyebut nama Allah sebagai tanda syukur akan pengurnianNya kepada mereka (iaitu) binatang-binatang ternak yang disembelih itu. Kerana Tuhan kamu semua adalah Tuhan Yang Maha Esa, maka hendaklah kamu tunduk dan taat kepadaNya dan sampaikanlah berita gembira (wahai Muhammad) kepada orang yang tunduk dan taat"
-surah Al Hajj : 34-



SALAM AIDILADHA 1429H..
KULLU 'AM WA ANTUM BI KHEIR..

jom berkorban....!!(tekanlah saya)

p/s : sonoknya raya korban tahun ni..banyak tuuuu!!

0 pandai kritik:

spill out!

mid year dtg dgn lenggang lenggoknye..
mid year dtg dgn lenggang lenggoknye...

Lutfi, Terengganu 27 July 1989 Ain Shams University, Cairo,