sempena 27 Rejab 1429

assalamualaikum..
sekadar sedikit pengisian sempena ketibaan 27 rejab 1429H..
so boley r kita ingat2 balik ape sebnarnya peristiwa isra' mikraj ni..
coz banyak ikitbar dan pengajaran yang kita boleh dari peristiwa ni..
hop u enjoy reading dis entry~

Sebelum Israk dan Mikraj

Rasulullah S.A.W. mengalami pembedahan dada / perut(pembersihan hati) yang dilakukan oleh malaikat Jibril dan Mika'il. Hati Baginda S.A.W. dicuci dengan air zamzam, dibuang ketul hitam ('alaqah) iaitu tempat syaitan membisikkan waswasnya. Kemudian dituangkan hikmat, ilmu, dan iman.ke dalam dada Rasulullah S.A.W.. Selesai pembedahan, didatangkan binatang bernama Buraq untuk ditunggangi oleh Rasulullah dalam perjalanan luar biasa yang dinamakan "Israk" itu.

Semasa Israk ( Perjalanan dari Masjidil-Haram ke Masjidil-Aqsa )

Sepanjang perjalanan (israk) itu Rasulullah S.A.W. diiringi (ditemani) oleh malaikat Jibrail dan Israfil. Tiba di tempat-tempat tertentu (tempat-tempat yang mulia dan bersejarah), Rasulullah telah diarah oleh Jibril supaya berhenti dan bersembahyang sebanyak dua rakaat. Antara tempat-tempat berkenaan ialah:
i. Negeri Thaibah (Madinah), tempat di mana Rasulullah akan melakukan hijrah.
ii. Bukit Tursina, iaitu tempat Nabi Musa A.S. menerima wahyu daripada Allah
iii. Baitul-Laham (tempat Nabi 'Isa A.S. dilahirkan)



Dalam perjalanan itu juga baginda Rasulullah S.A.W. menghadapi gangguan jin 'Afrit dengan api jamung. Di samping itu Baginda dilihatkan oleh Allah dengan beberapa peristiwa2 yang aneh.

  • Kaum yang sedang bertanam dan terus menuai hasil tanaman mereka. Apabila dituai, hasil (buah) yang baru keluar semula seolah-olah belum lagi dituai. Hal ini berlaku berulang-ulang. Rasulullah S.A.W. dibertahu oleh Jibril : Itulah kaum yang berjihad "Fisabilillah" yang digandakan pahala kebajikan sebanyak 700 kali ganda bahkan sehingga gandaan yang lebih banyak.
  • Tempat yang berbau harum. Rasulullah S.A.W. diberitahu oleh Jibrail : Itulah bau kubur Masyitah (penyiisir rambut anak Fir'aun) bersama suaminya dan anak-anaknya termasuk bayi yang dibunuh oleh Fir'aun kerana tetap teguh beriman kepada Allah (tak mahu mengakui Fir'aun sebagai Tuhan)...[bila terkenang balik cerita ni..sedih sgt2..seorang ibu yang terpaksa melihat kematian suami dan anak2nya depan mata sendiri..plus..kuasa Allah yang menyebabkan bayi yang Masyitah pegang dpt bercakap demi mempertahankan iman pada Masyitah..bayi tu sendiri suruh mak dia(Masyitah) campakkan sahaja dia ke dalam periuk yang tengah bergelegak demi mempertahankan keimanan si ibu..macam mana la Masyitah dapat mengawal perasaan masa tu..terpaksa campak bayi yang masih kecil sangat2..huh..betapa mulianya Masyitah di sisi Allah kan..kita semua mcm mana la agaknya..tepuk dada tanya iman]
  • Sekumpulan orang yang sedang memecahkan kepala mereka. Setiap kali dipecahkan, kepala mereka sembuh kembali, lalu dipecahkan pula. Demikian diulang berkali-kali. Jibril bagitau ini lah orang-orang yang berat kepala mereka untuk sujud (sembahyang)
  • Sekumpulan orang yang hanya menutup kemaluan mereka (qubul dan dubur) dengan secebis kain. Mereka dihalau seperti binatang ternakan. Mereka makan bara api dan batu dari neraka Jahannam. Kata Jibril..inilah orang-orang yang tidak mengeluarkan zakat harta mereka.
  • Satu kaum, lelaki dan perempuan, yang memakan daging mentah yang busuk sedangkan daging masak ada di sisi mereka. Kata Jibril..inilah lelaki dan perempuan yang melakukan zina sedangkan lelaki dan perempuan itu masing-masing mempunyai isteri / suami.
  • Lelaki yang berenang dalam sungai darah dan dilontarkan batu. Kata Jibril inilah orang yang makan riba`
  • Lelaki yang menghimpun seberkas kayu dan dia tak terdaya memikulnya, tapi ditambah lagi kayu yang lain. Kata Jibril inilah orang tak dapat menunaikan amanah tetapi masih menerima amanah yang lain.
  • Satu kaum yang sedang menggunting lidah dan bibir mereka dengan penggunting besi berkali-kali. Setiap kali digunting, lidah dan bibir mereka kembali seperti biasa. Kata Jibril inilah orang yang membuat fitnah dan mengatakan sesuatu yang dia sendiri tidak melakukannya.
  • Kaum yang mencakar muka dan dada mereka dengan kuku tembaga mereka. Kata Jibril inilah orang yang mengumpat dan menjatuhkan maruah (mencela, menghinakan) orang.
  • Seekor lembu jantan yang besar keluar dari lubang yang sempit. Tak dapat dimasukinya semula lubang itu. Kata Jibril inilah orang yang bercakap besar (Takabbur). Kemudian menyesal, tapi sudah terlambat.
  • Seorang perempuan dengan dulang yang penuh dengan pelbagai perhiasan. Rasulullah tidak memperdulikannya. Kata Jibril inilah dunia. Jika Rasulullah memberi perhatian kepadanya, nescaya umat Islam akan mengutamakan dunia daripada akhirat
  • Seorang perempuan tua duduk di tengah jalan dan menyuruh Rasulullah berhenti. Rasulullah S.A.W. tidak menghiraukannya. Kata Jibril inilah orang yang mensia-siakan umurnya sampai ke tua.
  • Seorang perempuan bongkok tiga menahan Rasulullah untuk bertanyakan sesuatu. Kata Jibril inilah gambaran umur dunia yang sangat tua dan menanti saat hari kiamat.

Setibanya di masjid Al-Aqsa, Rasulullah turun dari Buraq. Kemudian masuk ke dalam masjid dan mengimamkan sembahyang dua rakaat dengan segala anbia` dan mursalin menjadi makmum.

Rasulullah S.A.W. terasa dahaga, lalu dibawa Jibril dua bejana yang berisi arak dan susu. Rasulullah memilih susu lalu diminumnya. Kata Jibril, Baginda membuat pilihan yang betul. Jika arak itu dipilih, nescaya ramai umat baginda akan menjadi sesat..(tapi tengok sekarang ramai sangat umat2 'Islam' minum arak)

Semasa Mikraj ( Naik ke Hadhratul-Qudus Untuk Menemui Allah )

Didatangkan Mikraj (tangga) yang indah dari syurga. Rasulullah S.A.W. dan Jibril naik ke atas tangga pertama lalu terangkat ke pintu langit dunia (pintu Hafzhah)

  1. Langit pertama Nabi SAW berjumpa dengan Nabi Adam A.S. Kemudian dapat melihat orang-orang yang makan riba` dan harta anak yatim dan melihat orang berzina yang rupa dan kelakuan mereka sangat huduh dan buruk. Penzina lelaki bergantung pada susu penzina perempuan.
  2. Langit kedua Nabi SAW bertemu dengan Nabi 'Isa A.S. dan Nabi Yahya A.S.
  3. Langit ketiga - bertemu dengan Nabi Yusuf A.S
  4. Langit keempat - bertemu dengan Nabi Idris A.S
  5. Langit kelima - bertemu dengan Nabi Harun A.S. yang dikelilingi oleh kaumnya Bani Israil.
  6. Langit keenam - bertemu dengan Nabi-Nabi. Seterusnya dengan Nabi Musa A.S. Kemudian Rasulullah disuruh mengangkat kepala oleh Jibril lalu dapat melihat umat baginda sendiri yang sangat ramai dan dan ada diantaranya yang berjumlah 70,000 orang yang masuk syurga tanpa hisab...(bestnye..)
  7. Langit ketujuh - bertemu dengan Nabi Ibrahim Khalilullah yang sedang bersandar di Baitul-Ma'mur dihadapi oleh beberapa kaumnya. Kepada Rasulullah S.A.W, Nabi Ibrahim A.S. bersabda, "Engkau akan berjumapa dengan Allah pada malam ini. Umatmu adalah umat akhir zaman dan terlalu dha'if, maka berdoalah untuk umatmu. Suruhlah umatmu menanam tanaman syurga iaitu LA HAULA WALA QUWWATA ILLA BILLAH. Mengikut riwayat lain, Nabi Ibahim A.S. bersabda, "Sampaikan salamku kepada umatmu dan beritahu mereka, syurga itu baik tanahnya, tawar airnya dan tanamannya ialah lima kalimah, iaitu: SUBHANALLAH, WAL-HAMDULILLAH, WA LA ILAHA ILLALLAH ALLAHU AKBAR dan WA LA HAULA WA LA QUWWATA ILLA BILLAHIL- 'ALIYYIL-'AZHIM. Bagi orang yang membaca setiap kalimah ini akan ditanamkan sepohon pokok dalam syurga". Setelah melihat beberpa peristiwa lain yang ajaib. Rasulullah dan Jibrail masuk ke dalam Baitul-Makmur dan bersembahyang (Baitul-Makmur ini betul-betul di atas Baitullah di Mekah)
  8. Tangga kelapan - Di sinilah disebut "al-Kursi" yang kebetulan dengan dahan pokok Sidratul-Muntaha. Rasulullah S.A.W menyaksikan pelbagai keajaiban pada pokok itu. Sungai air yang tak berubah, sungai susu, sungai arak dan sungai madu lebah. Buah, daun-daun, batang dan dahannya berubah-ubah warna dan bertukar menjadi permata-permata yang indah. Unggas-unggas emas berterbangan. Semua keindahan itu tak dapat dibayangkan oleh manusia. Baginda Rasulullah S.A.W. dapat menyaksikan pula sungai Al-Kautsar yang terus masuk ke syurga. Seterusnya baginda masuk ke syurga dan melihat neraka berserta dengan malaikat Malik, penunggunya.[betapa indahnya syurga Allah walaupun kat dunia ni kita banyak dengar..syurga membeli belah la, syurga tempat pelancongan laa..semua ni tipu jer..yang kat akhirat nanti sebenarnya yang betul2 abadi..berjuanglah untuk mendapatkannya]
  9. Tangga kesembilan - di sini kebetulan dengan pucuk pokok Sidratul-Muntaha. Rasulullah S.A.W. masuk di dalam nur dan naik ke Mustawa dan Sharirul-Aqlam. Lalu dapat melihat seorang lelaki yang ghaib di dalam nur 'Arasy, iaitu lelaki di dunia yang lidahnya sering basah berzikir, hatinya tertumpu penuh kepada masjid dan tidak memaki ibu bapanya..[lelaki idaman ni..korang xnak jadi macam ni ke??]
  10. Tangga kesepuluh - Baginda Rasulullah sampai di Hadhratul-Qudus dan Hadhrat Rabbul-Arbab lalu dapat menyaksikan Allah S.W.T. dengan mata kepalanya, lantas sujud..dan berlaku dialog antara Allah dan Rasulullah.

kemudian Rasulullah S.A.W. dibawa menemui Nabi Ibrahim A.S. kemudian Nabi Musa A.S. yang kemudiannya menyuruh Rasulullah S.A.W merayu kepada Allah S.W.T agar diberi keringanan, mengurangkan jumlah waktu sembahyang itu. Selepas sembilan kali merayu, (setiap kali dikurangkan lima waktu), akhirnya Allah perkenan memfardhukan sembahyang lima waktu sehari semalam..(tengoklaa betapa sayangnya Rasulullah kat kita..dia tahu umat dia ramai yang xmampu nak tunaikan 5o waktu jika disyariatkan..tapi kita sekarang ni..dan diringankan 5 waktu pon tapi kadang2 ada yang masih tinggal..xsembahyang langsung berlambak2..'Islam ke tu'??..Allah dah fardhukan 5 waktu je..xkan tu pon xmampu..sedih betulla..]

Selepas Mikraj

Rasulullah S.A.W. turun ke langit dunia semula. Seterusnya turun ke Baitul-Maqdis. Lalu menunggang Buraq perjalanan pulang ke Mekah pada malam yang sama. Dalam perjalanan ini baginda bertemu dengan beberapa peristiwa yang kemudiannya menjadi saksi (bukti) peristiwa Israk dan Mikraj yang amat ajaib itu (Daripada satu riwayat peristiwa itu berlaku pada malam Isnin, 27 Rejab, kira-kira 18 bulan sebelum hijrah). Wallahu'alam.

banyak manfaat yang kita boleh ambik dari kisah di atas..balasan dan ganjaran yang Allah janjikan kat kita di akhirat kelak adalah benar dan pasti..so xkan xnk rebut peluang lagi..yang Allah suruh, pakat2 la kita buat..yang dilarang tinggalkanlah..dan kalu buat gak larangan, terima r balasan seperti mana yang dah diceritakan dalam kisah di atas..gunakan kesempatan masa yang ada ni untuk mendekatkan diri dengan Allah kerana kita xtahu ajal kita bila..mungkin lepas baca entry ni, terus kita dijemput Allah..bersediakah kita dengan amalan2 yang telah kita lakukan selama ni..renung-renungkan dan selamat beramal~

bulan rejab dah nak sampai kat penghujung..so byk2 la beribadat kerana bulan rejab ni besar fadhilatnya..bulan sya'ban lepas ni pon banyak kelebihannya..so jom r mempertingkatkan amalan kita..sekian..wslm..adios~


TRIBUTE khas 2707

assalamualaikum..

sekadar penghargaan bagi sape2 yang dah menjalankan amanat dengan saksama nye..
amanat ape??..amanat wish mengewish..kuang3

semalam da dimaklumakan bufday aku kan..kat tv ngn paper pon ade kuar..tapi kat tv tu x betul..ade ke dia ubah bufday aku kepada bufday datuk dr sheikh muzaffar tu..pe la sangat dia tu..angkasawan je pon..aku pon boley per..cube r bagi peluang aku naik pesawat angkasa tu..ingat xley k??..bagi aku try dulu..dengan syarat sume ditanggung..hihihi..berbalik pada tajuk asal..aku tahu ramai yang jeles bila dapat tahu bufday aku sama ngan pak cik angkasawan tu..walaupun kitorang lahir sama tarikh..tahun berbeze k..ingat tu..aku lagi muda daripada dia..ini adalah hakikat dan bukan majaz..so jangan r jeles2..jeles x baik untuk kesihatan tau x??..memang ditetapkan dari azali ag..aku sebenarnya bukan nak sangat same tarikh ngn si muzaffar ni tapi dia yang beriya-riya nak sama dengan aku..aku on jer laa..tapi hakikatnya aku berbangga r kerana dengan adanya si muzaffar ni, terpahat sejarah baru buat malaysia dan membuka satu dimensi baru dalam dunia aeroangakasa negara..nanti r aku cuba bagi sumtin gak kat negara aku ni..tunggu je laa..biar orang semua tahu yang generasi yang lahir 2707 ni memang generasi 'pembakti'



so di kesempatan ni aku nak share r beberapa kata2 semangat dan kata2 yang agak kurang sopan aku terima..(sape yang x terpilih untuk kat bawah ni..cube lagi!! act aku random jer..jangan kecik hati ler..still kawan aku laa..tapi diharapkan cuba lagi tahun2 depan untuk cube masuk carta..insyaAllah)

salam pi,epy bday..semoga panjang umr,murah rezeki n selalu dalam rahmat-Nya k(oleh a......)
(komen aku..aku mengameenkan saja..ameen~)

salam'alaik.slmt ulg thn ke19 P.Smge blh la jd d0c.Sng ak nk g jupe klu skt pah2 ni.X lupe jge smge bhgia dgn **.haha.Wslm(oleh s.........)
(bagi aku..sorg ni memang nk ambik ksmpatan..kuwang asam..haha..dan doa2 yer tu aku ameen jugakk..hehe..ameennnnnnnn sgt2)

salam fi..aku xingt starang nk wish besday mg semlm..tau dh pdahal besday mg smlm..adoi..g jln ipoh ekpom..Gane2 pn..hepi 19th besday!haha..smoge mroh rezeki(leh lanje aku mkn)..pnjg umor(leh ak lepak ng mg)..cpat kawen(nk mkn free e!)..kah3 Sori lmbt pi..x sngje..ngeh3(oleh k........)
(aku rase orang ni pon xley nk brape diharap..nk pow aje..boley die wak2 lupa plop tu..xpe2..aku gurau je..aku ameen gop doa kwn aku ni..tp pmintaan last tu aci dop tangguh lame2 ket..xde dlm pale hotak aku skrg..huh)

askm wak.hepi 19th buffday;p.dh tua.hihi.h0peflly m0ge pnjg um0,mrh rzeki,dpt jd d0c,trus ceria,snyum slalu n trus kwn ngn sy.keep in t0uch wak~(oleh s..........)
(komen aku..yer memang aku akan terus menghiburkan org lain wpun jiwa tersiksa..psl perli ni..aku xheran sbb die lagi tue dr ak act..kuang3..dan aku ameen jgk doa2 die n aku akn kwn nye..dunt worry la)

Epy bEsDaY 19th!!Mu da tue.so sdr2 r ye.jgn brlgak mde.haha..Tp pling petim mga Allah sntiasa rhmati n sygi mu..sm0ga mndpt apa yg dhjati n sm0ga dpt mlakukn prubhn dlm khidupn..insya-Allah(oleh f..........)
(komen aku..setua2 aku..act dia lagi tua..hihi..sbb tu mcm jeles..n nasihat2 die ni..memang sbhagian dari azam dnn hrpn aku..so aja aja fightin lukp..teruskan doa kat aku n aku jugak akan doa untuk korang..huh)

huh..mekacih banyak2 bagi mereka2 yang masih ingat aku..ukhuwah fillah abadan abada!!..luv u alls..kekadang aku sendiri x sempat nak wish kat kengkawan aku tapi diorang ingat pulak bufday ak..malu2..boley digelar kwn k aku ni??!..hrp2 aku dpt brubah..bagg yang doakan aku ni..thanx byk2..teruskan berdoa dan aku jugak xkan lupa unuk doakan sekalian..moga2 diperkenankanNya..harap2 dapat semangat baru sempena bufday ni untuk capai ape yang aku idamkan..be a doc!!..yeah!!.go lukp go!!..bukan itu saja..moga diri aku ni lebih dekat dengan Pencipta aku..papepon..mekaceh buat mak n ayah yang susah payah asuh dan didik aku sampai sekarang..luv u!!!..hapih janji akan buat yang terbaik untuk balas pengorbanan mak abah even hapih x mampu nak bagi sebijik macam mak abah bagi kat hapih..dan hapih doakan mak abah terus dipanjangkan umur, dimurahkan rezeki, berbhagia hendaknya da sumer yang baik2..xley nk taip semua..kam basah keyboard ni..huh..aku dah cannot g doh ni(xley nok g doh)..kene stop lu..etg kam jadi coretan rase, luahan hati n jejak kasih lop kam..bayer2..hilang keayuan aku etg..k r..g2g..thanx to alls..allahu'alam..wslm..adios~

p/s: sume teks msj kwn2 aku ni..aku x edit skit k..even huruf o dgn 0 pon aku x ejah..bilangan 'dot' pon aku ambik kire..kuang3..sape yg pwasan msj yer ade cni..syabas..penginapan 7h 7m d umah sendiri tajaan bank FaMa..sekian

KHOLAS ya ammu..

assalamualaikum..

saje2 nk bagitau..
dah khatam novel dwilogi pembangunan jiwa..
KETIKA CINTA BERTASBIH..
volume 1 aku bace kat mesir..
volume 2 aku baru baca kat mesia nih..wpun mcm ketinggalan..xkisah r pe org nk ckp coz bkn salah aku pon..memang kat mesir xde novel2 melayu ni..novel arab berkapoh r..tp yg peting aku dah abiskan bacaan..

honestly..seminggu jugak aku ambek mase untuk abiskan novel ni....lame jugak kan??..memang lama pon..bukan bermakna aku x minat gaya penulisan habubarrahman el shirazy ni..aku admire sgt2..memang aku kalu baca sumtin..xkn boley focus lama2 unless aku dah sampai separuh dari sesebuah novel tu..baru mood aku datang(disebabkan aku xley focus lama2 laa..jd study pon xley lama2..xtaw r nk buat camne..semacam alasan je nih..lukpi2)..so pasal novel ni..aku buat pendirian untuk baca sehari cuma 1 atau 2 bab jer..tapi..jumaat malam baru ni..aku mengamuk x tentu pasal..tetibe mood untuk habiskan tu datang dengan bergolek2..bukan pe sebenarnya..aku tengah bangang..oopss silap2..aku tengah bengang act..dengan kakak aku..aku nk on9 dia x kasi..dia cakap ade kerje..tension punya pasal..aku membawa diri ke dalam bilik di atas katil double yang empuk berbekalkan radio di sebelah aku dan novel di tangan aku..aku meneruskan pembcaaan novel dan entah kenapa dan mengapa aku nekad menghabiskannya malam tu jugak..satu kerja yang agak gila tapi masih waras..huh



memang syok tiba2 jer..dengan x semena-mena disebabkan terlampau syok, aku tutup terus radio tu..nak berjiwang ngan novel pon xley bila dengar dj potpet2..huh..dan tiba2..pewot aku memberi isyarat kelaparan yang amat sangat..terpaksa la berhenti sebentar bersama ayamas..pergi k dapur menggoreng chicken finger dan nugget beberapa biji..bukan beberapa tapi berbiji2 la jugak..lapar do..tapi yang penting aku berdikari jer dalam menggoreng ni..bagusnya laa..dan xlupa se'mug' air tamar hind air dari mesir berperisa asam jawa..nak try meh rumah aku sebelum kehabisan stok..lupakan pasal karenah perut aku yang x abis2 tu..so aku teruskan laa membaca novel tersebut dengan syok dan khusyuk serta tawaddu' nya(adapun solat adakah khusyuk sebegitu rupa..ish3)..lebih kurang pukul 3pagi..maka perjuanganku berakhir dengan sayu sekali kerana penulisannya sangat2 membuatkan aku tersentuh..waa terharunya..kalau aku jumpa habiburrahman, aku nak suruh dia buat banyak ag novel2 macam ni..baru best!!..asyik2 novel jiwang karat alaf21 jer..menyampah betul aku..xmembangun jiwa pon..sembung balik pasal novel ketika cinta bertasbih ni..act kalu korang bace..byk jugak korang akan dapt..bukan sekadar penceritaan semata-mata tapi lebih kepada pemahaman terhadap agama..so bace laa..xkan novel harry potter je..ish3

ni aku komen r sikit pasal beberapa watak dalam novel ni mengikut pendapat aku..korang baca je la..xpuas hati see me in court ya..court badminton i mean..got it??..check it out:

khairul azzam...ya kelihatannya pemuda ini bagus bangat..ciri2 pemuda idaman gitu..belajar+kerja untuk family..agama pon mantap..mintak ajar kitab pon okey jer..so sape2 yang berkenan boleh r try apply..nk mintak mengajar kat masjid2 pon boley..mintak jadi laki pon boley..tapi rasa2 dah jadi milik anna kot..sowie r ekk..padan muke!!

anna althafunnisa..ni la gadis idaman aku..penceritaan pasal anna ni menggambarkan dia ni sangta2 laa lawa, solehah, berbudi bahasa, kuat beribadat..sumer2 laa yang baik2..waa untung kalu dapat ni..aku xkan berputus asa..tengok r..tapi anna ni aku istillahkan agak 'nakal'..sapa2 yang dah baca tahu r..tapi nakal dia kena pada tempat..xmacam gadis2 melayu sekarang..hampehh!!

ayatul husna..adapun gadis ni lebih menarik hatiku berbanding anna..kenapa entah ku pon x pasti..pengisahan pasal karakter ni buat aku macam tertarik jer kat dia ni..lebih aku kagum berbanding anna walaupun anna tu dah mantap tapi husna ni lagi mantap kot..juruh jer..memang tertawan r..jangan harap si ilyas tu dapat dia..aku dah booking r coz dia sorang je setakat ni dapat tawan hatiku..chewahh..luga nak mampus!!

furqan...aku sifatkan dia ni mangsa keadaan..kesiann..6 bln kau kawen tapi nothing..tu laa..pergi la hospital confirmkan dulu pasal HIV tu..padahal xde pon..ni buat2 pikir lebih2..menderita anna..memang aku xley maafkan r si furqan ni..buat annaku menderita..nasib kau la furqan..nak kata kurang pandai, belajar pon tinggi..hurm..sia2 jer kau kawen ngan anna..xde jodoh la tu..azzam gak untung..ish3..

eliana...watak yang agak gedik walaupun last2 dia mcm berubah..mabruk!!..okeyh r tu..berubah last2..tapi aku langsung x terpikat walaupun penulis membayangkan dia ni lawa sangat2..lawa sangat ke???..wonder je laa..tapi kalu watak eliana tu wujud betul2..teruskan berubah..abang support El!!

watak2 lain..sangat2 membantu dalam menyempurnakan cerita ni..tahniah kepada pengarang..karang la banyak lagi..aku sanggup beli r..walaupun duk kat mesir..pos pon sanggup..janji buat yang best2..

angan khas dari aku..aku bayang je r nihh..korang layan je la k..anna althafunnisa tu kan anak kiai lutfi..aku pon nama lutfi..cuma x layak 'kiai' jer..agak2 laa..letak nama anak aku anna althafunnisa untuk masa depan nanti okey ke x??...kuang3..mengarut lagi..k r..bye dulu..takut ade yang tak puas hati pakat baling kerusi pinggan mangkuk jer kat aku..tapi kalu korang baling, yang pecahnya skrin laptop or monitor korang..balinglaa!!!..dan jangan lupa baca novel ni..aku bagi pangkat mumtaz novel ni..mabruk pengarang!!..sekian..wslm..adios~

rangkuman HIGHLIGHT..

assalamualaikum..

KHAMIS
aduii..kecewa betol aku khamis baru ni..nk taw??..meh nk story mory sikit..dalam pukul 5 patang..aku pergi la SMKA Sheikh Abdul Malek..jemput adik aku yang form 1 dari sekolah..dia bagitau balik pukul 5 petang..aku pun tunggu la..sebelum pukul 5 aku dah tunggu..bagusnya abang ni..kuang3..tunggu punya tunggu punya tunggu..dekat2 pukul 6 dah..solat asar pon belum lagi..aduii..selalu meremeh-remehkan solat lukpi ni..huk3..aku pon macam dah bangang r..oppss silap2..macam dah bengang r..letih menunggu..tetiba hp berbunyi..adik aku kat umah call..

"pih..tunggu nabihah k??..nabihah da balik dgn kawan dia tadi.."

hampeh betol..rase mcm nak bagi jer sebijik..punyalaa marah..membazir masa jer..yang aku lagi bengang tu..dia siap jalan2 agi dengan kawan dia n mak kawan dia pergi astaka...boley tahan jugak aku cakap..aku duk sini tunggu lama2..dia duk sane enjoy2..memang nak kene budak ni..rase macam dah taknak ambik lagi dia dari sekolah lepas ni..aku balik k rumah pon memang lam keadaan marah sangat2..bawak kete pon macam nak berlanggar jer..tapi nasib baik aku ingat kata nih..'ingatlah orang tersayang..anda mampu mengubahnya!!'..walaupun agak laju dan merbahaya tapi masih carefull lagi..camne tu??..pikir sendiri laa..tapi nasib baik kat rumah aku x marah2..terus masuk bilik mengerjakan apa yang x patut..huhu

(baru je ada artikel pasal sabar dan mengeluh entry aku sebelum2 ni..tapi banyak pula aku komen pasal kejadian adik aku yang x seberape nih..huhu..betapa lemahnya keimanan diri ni)


JUMAAT

dalam pukul 5.oo..lepas soalt asar n jemput adik aku dari tusyen..dapat la call dari insan bernama mi-g ni..dia ajak keluar temankan dia..aku yang tengah buntu giler campur bosan sangat2 duk umah setuju tanpa banyak soal..so ikutlaa dia keluar..1st keluar pergi stesen minyak..asal2 nk pergi stesen minyak petronas kat bukit besar tu..tapi entah macam mana duk sembang sampai terlajak..adeii..so terpaksalah pergi stesen minyak petronas jalan sekolah khairiah tu..nasib baik kereta leh jalan lagi walaupun signal minyak dah kelip2 tanda nak abis..selamatt..then pergi stesen bas beli tiket untuk dia..kebetulan sampai turn dia..kaunter tutp..kaung3..aku tolong gelak jer laa..pastu g bank Islam..rompak duit simpanan dia sendiri..pe lagi..pantang tengok kawan aku berduit..so aku paksa dia belanja..mula2 nak makan kat mcD tp xbanyak pilihan makanan kat mcD terengganu..then nak pergi KFC tapi boikot pulak..nak pergi PIZZA HUT tp xtaw nk pergi ke tak..last aku suruh pergi Giant jer..mula2 p beli barang2 dia dulu..then abis jer beli belah..aku pon mengungkit pasal belanja makan..so naikla 2nd floor..masa nak naik tu..nampak la kedai CHICKEN RICE SHOP, bukan sekadar nasi ayam!!..aku pon rekemen laa untuk try test rase..xpernah makan lagi sebelum ni..jadi terhidang laa menu macam pic kat atas tu..nampak macam best tapi xberapa sangat laa..memang laz time r nak makan kedai ni..tapi aku x kisah r walaupun x berapa nak sedap..asalkan ada orang belanja..aku on jer..berakhir la petang jumaat aku dengan perut yang kenyang tanpa duit keluar..hihi

SABTU

huh..memulakan hari dengan jam 9.30 pagi..tapi dah solat subuh k..cuma tertidur jer..dapat r mesej dari kawan aku sorang ni berbunyi..

salam..weh tdo ke??ak nk ajk mg g skoloh e..bangun rr..beng tdo2 r

aku pon dengan rela hati terpaksa menreply okeyh..reply tanpa berfikir panjang..tapi aku pon bosan gak duk umah..baik kuar jalan..so lam kol 12 baru pergi sekolah..waa bayang r..lama gak bermakeup..pkul 9.30 sampai pukul 12..tapi act bukan salah aku..aku pergi hantar kakak aku dulu..tu pasal yang lambat..then pergi r sekolah..jumpe kaunselor settlekan untuk program 29hb dan 5hb..da settle aku terus g skolah SKSS1..seingat aku kene jemput adik aku dari skeolah..tanggu punya tunggu..xdatang2 jugak adik2 aku ni..call ayah aku,,dia cakap dia dah ambik..ni laa akibatnya bila x dapat maklumat yang jelas..membazir jer pergi ke sekolah tunggu adik yang walhal dah sampai kat rumah..huh..then dalam pukul 1.30..pergi r makan kat restoran al hijrah oasis..tapi kali ni aku bayar makanan..kawan aku, ridhwuan bayar minuman..kenyang laa perut dengan suke hatinyer sambil bergaduh pasal sorang awek yang tengah makan dekat2 ngan meje kitorang..aku menang sebab awek tu order sama dengan aku..xde pekdah betul gaduh pasal ni..act lebih kepada gurau sebenarnya..then balik umah aku jap untuk solat2 dan rehat2 sekejap..

jam 2.15 kitorang keluar balik..kali ini pergi ke stesen bas nak jumpa seseorang..dah settle, so kawan aku plan laa nk pergi astaka..survey hp katanya..aku on jer..pergi laa..survey hp sony ericsson..tanya punya tanya..dapat r tiga pilihan..W890i, K660i ngan G900...adeiii..dilema betol!!boley x korang tolong rekemen yang mane patut diangkat olehku.. tiap2 jenis ni ade kekurangan dan kelebihan tersendiri..poning eden..tunggu r kitorang decide betol2..pastu baru sapu..then pergi r bahagian makanan..aku pergi beli asam masin..rindu betol laa..da dekat setahun x makan..kat mesir mana ade bang oii..huh..then dalam pukul 3.30..aku baru ingat kene jemput adik aku balik dari tusyen pukul 4.30 coz parent aku pergi besut melawat adik aku form 5 yang belajar kat mrsm kota putra..so sbb xnk balik ke rumah, ak pon plan tuk lalu di sepanjang pantai..abis perlahan da aku bawak kete semata2 nak enjoy the view..then tetibe aku memberhentikan kereta kat sebuah kedai pakaian..kat situ melayang lagi duit aku sebab beli sehelai seluar jeans..pokai camtu jer..adeii..ingat2 nk window shopping jer..then terus pergi jemput adik aku kat permint jaya..sampai je kat rumah..solat2 sekejap n pastu p layan filem why me sweetie..da berapa kali aku tengok pon aku tak tahu..mungkin sebab heroin die cute dan kelakar kot..dahla hero dia stephen chow..lagi la kelakar..

layan punya layan..da pukul 6..ada lagi sorang adik aku tusyen yang kene aku p jemput..leteh3..tapi sebagai abang yang baik nak buat camne kan..layannn jer laa..then lepas antar adik aku kat rumah..aku keluar balik dengan si ridhwan ni untuk minum petang kat restoran selera timur sambil ajak sorang lagi kawan dipanggil din..amirudin nama dia..kitorang pon jumpa la kat restoran selera timur tu..restoran ni milik bapa kepada salah seorang kawan sekuliah aku..ingat ke boley dapat free tapi anak tokey ni takde pulak..melepass..so kitorang makan r sate n roti canai plus abc n bayar..lepas tu..balik la kat umah..duk diam2 seketika..n kebetulan ayah n mak aku da sampai dari lawat adik aku..

lepas solat magrib..p la antar n jemput adik aku dari mengaji..kebetulan dalam pukul 8 mak n ayah aku nak kene hantar kakak aku ke uitm kat dungun..awal2 plan nak pergi dengar kuliah magrib kat surau al ikhwan gelong bilal tp xde orang kat rumah coz parentz aku keluar..so terpaksalah aku menjadi abang yang baik sekali lagi dengan menengok adik2 aku kat rumah..sepanjang duk rumah, aku bersembang ngan ridhwan, dengar dia tasmi' hafalan, paksa adik2 aku study, kacaw ridhwan study plus men game fifa manager 2008..lepas tu kitorang pon solat la isya' berjemaah..then dalam kol 10..baru aku terkial2 nak pergi beli makanan..terpaksalah keluar meredah hujan renyai..yang peliknya x basah sikit pon..baru aku perasan kenapa coz aku naik kereta..mana nak kene..dalam kol 11..aku duk la umah sambil on9 sementara ridhwan pergi study..kesian kat dia study sorang2..kalu aku ada bersama ngan yer..duk kacow je la nampaknya..sebab tu aku membawa diri ke depan komputer..masa ni jugak r berderet2 mesej samapi wish bufday..thanx yer kerana ada jugak yang ingat..lupekan psl bufday coz aku x ambik kisah sangat pon walaupun aku tahu ramai yang jeles bufday aku sama ngan bufday datuk dr sheikh muzafar tu..angkasawan malaysia tu..bangga betol aku..boley ikut jejak langkah dia kot..jangan dengki2 lak....sambung balik..aku pon terus on9 sambil membaca artikel2..then hasilnya ni laa..aku mengupdate blog selepas itu..ok la da mengantuk..dan taipan aku ni tamat pada jam 1.55 pagi..sekian

sekadar kongsi aktiviti harian yang membosankan..sekian..wslm..adios~

nilai TUDUNG seorang yang bergelar wanita

assalamualaikum..

sekadar perkongsian bersama..kerana sedih terkenangkan nasib bangsa seagama yang semakin hanyut dengan pelbagai2 seranagn minda oleh kaum yahudi..

cube klik disini untuk bace..kalu x keluar..maaf lerr..tapi acu cube try test tengok dulu yer..

sekian..wslm..adios~

antara SABAR dan MENGELUH


Pada zaman dahulu ada seorang yang bernama Abul Hassan yang pergi haji di Baitul Haram. Diwaktu tawaf tiba-tiba ia melihat seorang wanita yang bersinar dan berseri wajahnya.

"Demi Allah, belum pernah aku melihat wajah secantik dan secerah wanita itu, tidak lain kerana itu pasti kerana tidak pernah risau dan bersedih hati."

Tiba-tiba wanita itu mendengar ucapan Abul Hassan lalu ia bertanya, "Apakah katamu hai saudaraku? Demi Allah aku tetap terbelenggu oleh perasaan dukacita dan luka hati kerana risau, dan seorang pun yang menyekutuinya aku dalam hal ini." Abu Hassan bertanya,

"Bagaimana hal yang merisaukanmu?"

Wanita itu menjawab, "Pada suatu hari ketika suamiku sedang menyembelih kambing korban, dan pada aku mempunyai dua orang anak yang sudah boleh bermain dan yang satu masih menyusu, dan ketika aku bangun untuk membuat makanan, tiba-tiba anakku yang agak besar berkata pada adiknya, "Hai adikku, sukakah aku tunjukkan padamu bagaimana ayah menyembelih kambing ?"

Jawab adiknya, "Baiklah kalau begitu," Lalu disuruh adiknya baring dan disembelihkannya leher adiknya itu.

Kemudian dia merasa ketakutan setelah melihat darah memancut keluar dan lari ke bukit yang mana di sana ia dimakan oleh serigala, lalu ayahnya pergi mencari anaknya itu sehingga mati kehausan.

Dan ketika aku letakkan bayiku untuk keluar mencari suamiku, tiba-tiba bayiku merangkak menuju ke periuk yang berisi air panas, ditariknya periuk tersebut dan tumpahlah air panas terkena ke badannya habis melecur kulit badannya.

Berita ini terdengar kepada anakku yang telah berkahwin dan tinggal di daerah lain, maka ia jatuh pengsan hingga sampai menuju ajalnya. Dan kini aku tinggal sebatang kara di antara mereka semua."

Lalu Abul Hassan bertanya, "Bagaimanakah kesabaranmu menghadapi semua musibah yang sangat hebat itu?"

Wanita itu menjawab, "Tiada seorang pun yang dapat membezakan antara sabar dengan mengeluh melainkan ia menemukan di antara keduanya ada jalan yang berbeza. Adapun sabar dengan memperbaiki yang lahir, maka hal itu baik dan terpuji akibatnya. Dan adapun mengeluh, maka orangnya tidak mendapat ganti yakni sia-sia belaka."

Demikianlah cerita di atas, satu cerita yang dapat dijadikan tauladan di mana kesabaran sangat digalakkan oleh agama dan harus dimiliki oleh setiap orang yang mengaku beriman kepada Allah dalam setiap terkena musibah dan dugaan dari Allah.

Kerana itu Rasulullah s.a.w bersabda dalam firman Allah dalam sebuah hadith Qudsi: "Tidak ada balasan bagi hamba-Ku yang Mukmin, jika Aku ambil kekasihnya dari ahli dunia kemudian ia sabar, melainkan syurga baginya."

Begitu juga mengeluh. Perbuatan ini sangat dikutuk oleh agama. Kerana itu Rasulullah s.a.w bersabda: "Tiga macam daripada tanda kekafiran terhadap Allah, merobek baju, mengeluh dan menghina nasab orang."

Dan sabdanya pula, "Mengeluh itu termasuk kebiasaan Jahiliyyah, dan orang yang mengeluh, jika ia mati sebelum taubat, maka Allah akan memotongnya bagi pakaian dari wap api neraka." (Riwayat oleh Imam Majah)

Semoga kita dijadikan sebagai hamba Tuhan yang sabar dalam menghadapi segala musibah. Qala Allah: "Ya ayyuhallazeena aamanu Isbiru wa Saabiru wa Raabitu wa AttaquLlah.....(ilakh)"

huhu..setelah membaca kisah ni..malu sangat2 aku rasa..terasa kadang2 ujian yang menimpa aku ni bukan r sebanyak ujian yang menimpa perempuan dalam kisah ni..tapi aku punye mengeluh setiap kali datang ujian2 dariNya punyalah banyak..masyaAllah..betapa kekurangannya diri aku ni..
baru2 ni..mase rzut xm aku truk..banyak sangat2 aku merungut..mulalah nk salahkan itu..salahkan ini..menyesal laa..mcm2 r..betapa lemahnya iman aku ni..baru je diuji dengan rzut yang teruk..bkn diuji dengan kehilangan orang tersayang lagi..tapi dah banyak mengeluh..kenapa la?? mcm mana la nk mentarbiah diriku ni..??mcm mana la aku ni nak didik diri aku untuk terima sesuatu dengan hati yang ikhlas dan tenang..??
ya Allah, kurniakanlah kesabaran yang tinggi kepadaku dalam menempuh ujina2 dariMU..ameen~
apa2 pun smeoga kite semua dpt ambik manfaat bersma dari kisah di atas..allahu 'alam
adios~
(thanx to wansya63 www.iluvislam.com artikel sabar dan mengeluh)

Dari Ahlan Bina sehingga ke Sekolah Menengah!!

assalamualaikum wbt

Ahlan Binaa bita'til biladil wa marhabaan
Jaddad tumul ah dal ladzi kod akhlaqo
Laa tai asu an tastarid du majdakum
Fala rubba maghlubin hawa sum martaqo

Madad lahul ammal luufi af lakiha
Khaiturraja ilal 'u lafa ta sallaqo
Fatajassamu lil majdikul li azimattin
Inni ra aitul majdu so'bal murtaqo

Ahlan Binaa bita'til biladil wa marhaban
Jaadad tumul ah dal ladzi kod akhlaqo
Laa tai asu an tastarid du majdakum
Fala rubba maghlubin hawa sum martaqo

Ya Rasullallah Ya HabibAllah x4

Shama iluhu ma'an nasimissiba x2
Bialthofimin ha wa zahri riba x2

Kasahul maha mida mundus siba x2
Wa'a rohu min a'ri kulli mazam x2

Shama iluhu ma'an nasimissiba x2
Bialthofimin ha wa zahri riba x2

Kasahul maha mida mundus siba x2
Wa'a rohu min a'ri kulli mazam x2

Ya Rasullallah Ya HabibAllah x4

lirik AHLAN BINA (TAUSYEH NAHWAND & HIJJAZ) - FAR EAST

entah mengapa..lagu ni dah menjadi minat baru aku sekarang..sekali dengar terus jatuh hati..rasa-rasa lagu ni penah dinyanyikan oleh salah satu peserta akademi nasyid kalau x silap..mase dengar hari tu, terus terpikat..kat mane la bestnyer pon aku x tahu..tp seronok r dengar lagu ni..layannn jer..walaupun secara jujur aku xberapa paham sangat lirik dia yg dalam bahasa arab..tp tengah mencuba memahami secara perlahan2..even dah blaja kat mesir, cakap arab kat sane..tp penguasaan arab aku masih x berubah..huh..kat mane la silapnya aku pon x tahu..mungkin minat aku kurang sangat terhadap bahasa arab kot..sebab tu Allah bagi ingatan vocab arab aku mcm ingat x ingat jer..adeii..sekarang ni baru aku mula nk minat balik..harap2 aku dapat r ubah taraf bahasa arab aku ni yang still sama mcm dulu je..taraf sek menengah jer..bukan nyer ape, ak nak ambil peluang untuk membaiki mutu bahasa arab aku kat bumi arab ni..memang sekarang ni bahasa arab aku 'wehsyah' r..huhu..setahun dah berlalu tapi sikit sangat yang aku dapat belajar..lagipun disebabkan aku belajar medic kat negara yg bahasa rasmi dia arab..arab 'ammi' lagi!! tidak dapat tidak aku kene kuasai bahasa ni..coz masa tahun clinical year nanti..tahun 4 insyaAllah..akan berurusan dengan patients2 arab yang kita kene layan patiently(senior cakap mcm ni)..dengar2 kata patient arab ni banyak karenah..lagi satu, arab dia memang ammi sgt2..dahla aku ni arab ammi biasa yang dari cairo sdri pon x berapa nk paham lagi..datang ammi yang hujung mesir..camne la agaknyer..kekadang dengar2 khabar, pelajar(kitorang yang tengah dan bakal practical nih) terpaksa mengeluarkan wang bagi kat patient..semata2 nak suruh diorang bekerjasama..(mcm bagi tip r)..pikir2 balik, betape terdesaknya kehidupan pak2 arab kat mesir ni..kita pulak yang kene bagi duit kat dia..kalau x bagi kita yang nayer..huh..tp kan kalau kat UK, pesakit yang bagi tip kat kita..huh..macam2 laa..da world da turn upside down laa..mcm2 r senior2 cerita life kat hospital mesir ni..mampukah aku bertahan..?? xtaw laa

aduishh..jauh pulak aku mengawot..mcm dah xde kene mengena ngn lirik kat ats tu..bukan nyer pe..aku tengah pikirkan bahasa arab aku ni..mcm x berapa nk improve jer..kadang2 jeles gak tengok orang melayu yang dengan selamba jer sembang ngan orang2 arab..siap gaduh mulut pon boley..bestnyerr..tapi aku ni, arab2 biasa pon x paham..nk sembang pon gagap2 lagi..pastu berangan pulak nak gaduh ngn orang arab..huh

tp pkir2 balik..byk kali gak aku menang bab2 gaduh ngn arab e..tu pon kne ade kwn r..pastu sama2 perang mulut ngn pak arab..wpun vocab x banyak n asyik ulang bende same..xkisah r, janji aku dapat pe yang aku nak..contoh mcm gaduh nk tawar menawar harga, gaduh psl duit baki, masa naik teksi..mcm2 r..tp setakat ni rekod boley dibanggakan..tengok r kalu bahasa arab aku da power nanti..jumpe jer orang arab aku nak cari gaduh..hahaha..(niat dah x betol!!)

cakap bab bahasa arab ni..1st time aku belajar masa form 1 dulu r..maklumla..title SMKA..konfem r kene belajar..wajib ambil bahasa arab..mcm mandatori r..tp sebelum tu, aku dah belajar sikit2 bahasa arab masa sekolah rendah..tp x formal r..xtahu kaedah langsung..at least tahu gak r perkataan arab walaupun ciput sgt2..

teringat lagi masa form 1 dulu..masa tu ustazah yang ajar aku tu..nama dia ustazah hamidah..putih2 wajahnye..berseri2 gitu..mengaji pon best..makhraj die pon best sgt2..mmg syok r dia ajar..tp aku sorang jer xsyok belajar..xminat mana bahasa arab mase tu..malas betol bila nk kene hafal tasrif fe'el, mufrodat kalimat laa..mcm2 r..memang aku malas sgt2..xminat betol r..tapi cuba gak meminatkan diri..tp x mampu..dah ustazah hamidah ni gak..suka tanya masa awal2 masuk kelas..tanya sama ada murid2 dah hafal belom pe yang dah diajar sebelum ni..paham2 je laa kan apa jadi kat aku..setiap kali masuk kelas aku yg 1st kene soal..maklumlaa aku duduk tepi sekali masa tu..dekat2 ngan pintu kelas(tapi aku xpernah cabut tau)..pe lagi, mesti r mula dari tempat aku..jarang sangat aku leh jawab pe yang ustazah tanya..hasilnya, berdiri atas kerusi r..ambek ko!!..padan muka..tapi yang herannya aku tetap x berubah..memang x minat langsung kot..boley dikatakan aku laa yg jadi perasmi bagi pelajar yang berdiri atas kerusi..teruk betol!!..aku rasa ustazah dah buat mcm2 kat aku..tp x jugak berubah..tapi masa nak final xm form 1 tu..aku tetap mintak maaf ngn ustzh..aku janji nak berubah tp ustazah mcm yakin x yakin jer..tp still sokong hasrat hatiku ni..disebabkan dah sepanjang tahun aku sakitkan hati ustazah..hasilnya result arab aku masa tu mcm 'sial' r..memang malang betol nasib ustazah beranakmuridkan aku..huh..ustazah tu kiranye bagus sgt2 dh..ketua pemeriksa utk pmr kalau x silap..tapi aku je x guna betol2 peluang yang ada..sampai laa aku form 5, aku xde peluang untuk diajar oleh ustazah ni..mcm kerugian jugak sebab lepas2 tu, aku da berubah..semakin minat balik..tp syg x dapat peluang diajar oleh ustazah hamidah ni..tp yg bestnyer dia still ingat nama aku setiap kali terserempak kat bilik guru ke, kt koridor kelas ke, kat mana2 je r..mungkin sebab aku nakal sgt dulu2..huh..ohh ustazah hamidah, maafkan daku kerana banyak x mengikut nasihatmu..

dan baru ni, selepas sekian lama jugak r..dalam 2 thn da aku tinggalkan sekolah..dan lebih kurang 6 tahun aku tinggalkan kenangan masa form 1..so aku dengan kawan2 seperjuangan dari mesir ni pon pergi la sekolah..nk jumpe cikgu2 la katakan..alhamdulillah ramai gak cikgu2 yang masih ingat kat kitorang..dan ade jugak cikgu2 yang dah tak mengajar lagi kat sekolah tu..lepas sorang demi sorang kitorg jumpe..sampai la turn ustazah yang pernah ajar bahasa arab masa aku form 1 dulu tu..sapa lagi?? ustazah hamidah r..bersyukur gak dapat lagi jumpa ustazah ni..banyak sgt dosa aku kat dia..yang aku lebih2 bersyukur ustazah hamidah masih ingat nama aku..waaa terharu nyer..ada rasa bangga gak lam diri aku ni..tak sia2 aku nakal dulu2(nakal tu maknanyer mls belajar bahasa arab jer k...bkn nakal yg lain mcm buli2 org ke..sorry skit)..disebabkan aku nakal, dpt gak jadi murid ingatan guru..kuang3..jadi ustazah pon tanya laa, belajar kat mana sekarang??..aku pon dengan malu2 menjawab..kt mesir..ambil medic..terkejut pewot ustazah tu..dia ckp x sangka rupa2nya murid yang paling malas belajar bahasa arab dulu pergi belajar kat negara arab..macam x percaya jer..aku lagi laa tak percaya..campur malu gak..haha..sebenarnya mungkin rezeki aku kat mesir kot..alhamdulillah..dan ustazah tu dulu bekas mahasiswi al azhar gak..so ustazah tu suruh la aku speaking arab sikit..aku pon pe lagi..dengan sifat aku yang bergurau setiap masa dan ketika di mana jua aku berada dan xpernah berubah dengan perangai aku ni..aku cakap r..'assalamualaikum'(salam kan perkataan arab jugak)..hahaha..ustazah tu punyelaa gelak..dia ckp memang aku xpernah berubah..dan dia ckp lagi bahasa arab mcm tu semua orang tahu..sebenarnya niat aku nak bergurau jer walaupun nampak mcm terlebey2 jer..tp nasib baik x kene marah..hihi..aku pon share jugak r pglmn duk kat mesir..lame jugak r bersembang..dan x lupe aku bagi sdikit hadiah sebagai tanda ingatan aku kat ustazah yang pernah mengharapkan aku berubah..aku telah pun berubah..yeahhh! dan janji aku, aku akan terus belajar bahasa arab..memperkasakan lagi..mempermahirkan lagi..memper'improve'kan lagi..dan memper'fasih'kan lagi..kalau boley nak sgt2 suruh ustazah hamidah ajarkan aku bahasa arab sekali lagi..dan aku janji xkan mengecewakannya lagi..hopefully

kepada ustazah hamidah..memang aku ucap berbanyak2, berjuta2, bertrilion2, my higly appreciation..xtau r nk ckap mcm mane..mmg xterhingga ucapan terima kasih!!..kerana pernah sedarkan aku tentang bahasa al quran ni..dan menyebabkan aku menjadi minat kat bahasa arab..minat bahasa je k..minat awek arab belom lagi..dan kerana dirimu jugak r aku berada di tempat ni sekarang..waa mcm nak nagis ler pulak..huh..maafkan daku kerana pernah beberapa..bkn beberapa dh..byk kali..menyakiti hati ustazahku ini..semoga ustazah hamidah terus cemerlang, terus berbakti pada generasi kini, terus dipanjangkan umur, dimurahkan rezeki dan terus di bawah naungan Allah, di bawah rahmat dan inayahNya..ameen~
(tribute khas untuk ustazah hamidah..thanx alot!!)

dan x dilupakan kepada semua2 guru2 yang pernah mengajarku bahasa arab..dari aku tahu ana anta jer..sampai r aku tahu beribu2 vocab baru..mekaceh!!utk guru2 yang ajar subjek lain..nanti aku buat perhargaan khas lak lam entry lain..hehe

ooppsss..dah jauh aku mengawot..dari lirik ahlan bina..sampai r ke bahasa arab..papepon harapan aku semoga aku dpt improve bahasa arab aku ni..dan kepada rakan2 di luar sana..jangan jd mcm aku yg sgt x sukakan bahasa arab mula2 dulu..tanamkan minat dari awal..bahasa syurga ni xkan xnk belajar..(tp klu nk nama kita jd sebutan oleh cikgu, nakal skit2 x salah..kuang3)

okeyh la..xnk melalut lagi..igt tadi nk ckp psl lirik jer..tp terlebih menaip pulak..haha..sekian la ekk..dan doakan aku dan rakan2 yang belajr akt bumi mesir ni supaya dapat menguasai bahasa arab dgn sebaik-baiknya..bukan senang tu..huh..okey laa..bubuy sumer..wslm..adios~

'menJawab' panGGiLan..

assalamualaikum..

tgh2 boring2 ni..
ak nk buat kacow skit r..
maaf r kalu sape2 xberkenan ngn pe aku tulis ni..huh


cara utk menjawab call..
utk org yg mls nk lyn call dia sdri..
S - haloo..boley sy ckp ngn luppy..
J - maap..no yg anda dial xmau mmberikan perkhidmatan..terima kacihh

call bkn utk kita..tp kita terangkat..

S - haloo..boley sy ckp ngn siti..??
J - nk ckp, ckp je r..buat pe mintak kbenaran ngn aku plak..
atau..
S - haluu..boley pggilkan siti x??..sy nk ckp ngn die jap..
J - awk yg nk ckp..pggil sdri r..suke2 hti j suh sy lak..pggil sdri r!!
atau..
S - halo..mak ade rumah??
J - maaf cik..stkt sy taw..mak sy xpenah beli umah..ayah sy yg beli ade r

mjwb call bg menyakitkan hati..

S - hello assalamualaikum..
J - waalaikumussalam..(dushh!! letak gangang cpat2..tp igt jwb salam wajib)
atau
S - hello..boley sy tnye..ni rumah siti k??
J - maaf..ni bkn kaunter ptnyaan..salah no ni
atau
S - hello...betul k ni no ******1234??
J - entah..cuba u call skali lg..kalu sy jgk yg jwb..btol le tu..

contoh2 kt ats ni memang 'agak kurang ajar je'..tp skali skale ak penah gak buat..huh..tu pon klu ak dpt call mse ngah xde mood r..hrp2 jgn mencuba..sekadar gurauan je ni..sekian..wslm
adios~
(ref: fatin)

fakTa aTau aorTa??

sekadar 'rilis tensyen'

korg tau x..air teh 'o' ais mrupakan salah 1 bhn yg penting utk membolehkan menara kembar petronas siap dibina..sbb pe?? coz pkerje2/buruh2 msti akan order minuman cam ni utk hilangkan dahaga n bagi tenaga skit..barulaa boley nk buat kerje..xgitu??..(kalu air len mcm milo k,sirap k..lebih kurg gak r)

korg tau x..sehebat2 mane sorg tu..die xkn mampu nk menyentuh telinganya dgn mggunakan siku..siku sndri k..klu siku org lain..x aci!!

korg tau x..semacho2 @ seayu2 seseorg tu..die xkn dpt jilat siku die sdri mggunakan lidahnya..ngeh3

korg tau x..yg manusia normal xkn dpt menyentuh permukaan hidungnye(tmpt yg mancung tu..cmne nk xplain ntah..hrp2 paham r) dgn mggunakan lidahnya sdri..meaning..lick prmukaan hdung tu gune lidah..kuang3

korg tau x..selaju2 pelumba F1 mcm alonso,raikonnen n hamilton tu...xkn mampu memotong kereta selaju 60km/j skiranya kereta tsebut dipandu dri arah btntgn dgn kereta yg dipndu oleh plumba2 F1 ni..

laz skali..korang tau x..yg pmbace entry aku kli ni kompem try sentuh telinga gune siku..try jilat hidung sdri..try jilat siku...btol x???..xyah tipu laa...aku boley agak..sbb ak pon mcm tu gak mse mula2 bace mnde2 nih..hehe

sekian..wslm..
adios~

saPa BiLang gAdiS meLayu x MenaWan??!

assalamualaikum..

entry ni mcm lepas geram gop r..sempena hari jumaat, kan ade segment lepas geram di era pagi2..aku dop sempat nk call td..lepas sini j laa..

muqadimah yg agk dop tau bnde..tp biar r..bkn pe..petang jumaat tadi..mase kat jalan kamaruddin..knal dop jalan ni??..jalan bese2 orang gune kalu nop g pata batu burok..biase la kan..petang2 jumaat..ramai r set2 moto nop g lepak2 pata owp..bukan set moto je..set awek ade gop..set awet leh tahan ag..set hop bawak awek skali..berpeluk di khalayak ramai di ats jalan raye..tekang aku tengok..kohor jem doh lenim malaysia..bakpe au jadi gini??..dohla hari jumaat lop..dop hormat lasom..huh

yer..mmg gadis melayu ni lawo, menawan, ayu..aku akui!!..mmg kaloh brtiney,jesicca alba,set2 hindustan tu..spe ag??..hurm..kdg hakikat yer mmg lawo org2 melayu ag..set2 aweks hop jeng lenim aku tgk ramai je lawo..xley nop nafi..kdg2 terpikat gop..kenan laa..tp gitu r..rugi gitu je sbb lemoh iman+kurgnya kesedaran agama+nk maju lajop+dop jage pergaulan+terpengaruh ngn barat..mcm2 r..kesian2..mcm menempah tiket k neraka jer..nauzubillah..huh..sorry to say..tp realiti mse kni..mase anop2 kita etg gane au..xley bayang laa

kadang2 aku plek bin ajaib bin ta'jub gop..sesetengah mok ayoh ni alim..pakai juruh j..tapi bila tengok anok..jeng nop mapuh..mok pakai tudung..anok free hair..bajet rambut lurus r..'gune jari pon boley'..padahal bese je..syampoo k dop au..ayoh lop molep2 pakai pioh..tapi biler tengok anok laki lop..set hiphop r..skin laa..underground laa..set rempit ade gop..bajet ganas r..sikit aku dop heran..huh..yang aku plek nyer..mok bapok ni bakpe dop brani tegor anok..jangan sampai suatu mase etg..molep2 ade mok ayoh nok masuk syurga pahtu anok2 pakat tarik masuk neraka..sbb pe??..melepaskn tanggungjawab diorg terhadap2 anak2 yang diamanahkan Allah..nauzubillah laa kan

berbalik pada awek2 td..dop tau malu k dik oii..pakai mcm ge dop cukup kain jer..kepada pemilik kamdar, tolong r perendohkan sikit harga2 kain supaya gadis2 melayu ni cukup kain ket..sian ngat napok..dohla pakat paka baju adik yer..kalu nop baju kabo r..meh aku beli..kadang sorang due boley r..huh..paka baju kurung dop rase hati..manis ket tengok..baru r boley aku nop kabo cantik menarik tertarik kau memang tembam..kadang pakai baju kurung pahtu peluk atas muto sme gop r..mcm sial gop..huh

setakat aku kire petang td..dop sapa 20 mnit pon aku tengok2 hop lalu kat jalan tu..kadang dop terkire doh ramai..gune jari kaki pon xckup gop..klu kire gune jari org sebeloh aku pon belum tentu cukup gop..meaning?? ramai nyer couple2 yg dop berdaftar ni..kdg kalu hop kawen doh tu, bgus r..mitop maaf r kalu aku terfitnoh mase tengok ptg tadi..

meh aku nop kabo sebab2 bakpe awek2 ni dop dibenarkan berpelukkan ats motor e..dop kire r ats moto k nape ke..meh aku oyak sebab2 yer
10 sebab's' aku ley wi..


  1. berdosa..reti dop??..uishh..xkan dop tau dosa tu gane..pakai baju ketat pon dosa doh..capor peluk ag..uishh byk tu..kalu galop ngat nop peluk2..kawen r dulu..dah halal wat r nape2 pon (kdg molep jgn r wat depan org ramai..jelez gop seriyal wpun dop dosa)

  2. berdosa..bdosa pade yg tgk lame dop kelik..mikir2 mula mmg r saloh hop tgk lame tu..kdg owp..seseorg tu xkn tgk lame2 klu aweks tu xseksi..ibarat mcm 'rezeki' r..spe toksey tengok owp..so telah mberi dosa free jer kpd penengok..dop sia2 si aweks yg seksi tu dpt saham same..

  3. membawa kepada kelalaian..khusyuk je tgk..mmg terpakse tgk gop kdg2..yer la..aksi gitu ats jalan raya..org len pon gune jalan raya gop..xkan r nk focus k jln raya pa x napok sape org hop depan kite..klu kene hop depan kite si aweks td..mmg r kdg2 tertengok gop..leh jadi dop focus gop mse mandu..

  4. merujuk kpd no 4 td..boley bawa kpd eksiden r..kmlgn..gitu pon dop paham..yer la..pakai seksi2..org bawak kete pakat tgk..laz2 dop sedor..gedebummm, berlanggar..nayer je k org tu..saloh sape..saloh org pakai seksi2 td r

  5. membahayakan ingatan..maklumlaa..ade gop antare kita ni set2 hafiz @ hafizah quran..kdg2 disebabkan golongan aweks yg x reti base ni berpeluk ngn pakwe diorg, hilang betor ayat hop ngapal sbb tertengok..susoh lop..aduss

  6. bahaya kpd aweks td..sbb ade jer org hop tengok pastu nyupoh..menyumpah..mcm aku ni..nyupoh pulop bkn mnde2 molep..(sepatutnya doakan mereka..kan3)..so bayangkanlah..ramai ne nyumpoh spnjg korang beromance tu..silap2 Allah maqbul pastu jatuh bala kat si aweks ni..nayer2

  7. lagipun ape kelas naik moto..dop bjop r..awek dilayan gitu jer..naik motor jer..naik r kete beb..ade ekon..aircond..ade radio..terlindung dari panas..selamat ket..baru betol nop layan awek..uishhh..kdg naik kete berdua2an dop leyh gop..jgn wat neh

  8. keselamtan dop terjamin..kne hop pakwe bwk aweks ni set rempit..cilok citu cilok cni..tup2 eksiden..pahtu luka laa..muka calor laa..mula r nok nangis..hilang gitu je kejelitaan tuh..sayangilah kecantikan wajah kurnian Allah tu..jaga molep2..jangan saloh gune wat gode laki lop..ish3..nape2 pon penunggang moto ni sng sgt2 nop luka kalu jatuh..jatuh dkpe ag..kalu ajal..sedia dh ke nk menghadap Allah??!..pkir2 laa

  9. hudoh jenis..dhla berpeluk ats muto..kene jnis muto 125z tu..seat jenis belakang tggi ket..jd mcm menonggeng jer awek tu duduk..molep ngat k gitu..nok tayang k org lain..bajet abih lawo r tu

  10. ni pndgn ak r..apabila seseorg berpakaian ketat lagi seksi..berpeluk2 lagi..dan ditakdirkan Allah pakwe sekarang ni bkn bakal suami si aweks tu..tp aweks ni telah memberikan segalanya kepada pakwe die..mksud aku..pegang tgn laa..peluk2 laa..tp kalu lebih dari itu..dop tau nok kabo r..sape yg rugi??sape yg untung??pkir dri r..dan apekah rahsia pda dri aweks tu yg sptutnya suami yer jer tau..meaning??..klu pakai ketat2 owp..kdg2 mcm leh imagine dh bentuk badan even pakai baju pon..keistimewaan atau rahsie2 pada badan si aweks ni patutnya org lain xyoh tau..suami yer je berhak..(muhrim pon berhak gak)..dh men pakai baju ketat okmo, wape juta org doh tengok..nape ag rahsia2 @ keistimewaan yg suami leh dapat..rugi je bayo mas kawin mahal2..igt kitorg bayor sajer2 ke..kuang3

sorry r mcm ngarut je..kkdg tu panas gop tgk keadaan gini..umat akhir zaman la katekan..kembali kpd zaman jahiliyah balik..huh..sedih2..umat Islam lenim mcm x sedor yang kite kne serangan minda di puok2 yahudi n nasrani ni..wpun awok2 yer dop g dakwah seruh masuk agame diorg..tp secare x lasom kita selo2 dh menyertai mereka..dgn sosialnya, pakaiannya, rncgn tv nya..mcm 2 r..so insaflaa ekk..jgn r disebabkan kita parents kita dpt saham gop..didik molep2 r anak2 tu..huh..byk pulop bleber..sorry2..sekian

p/s: camne ek nop cari bini etg..susoh tu..nop cari hop muslimah2..sumer pakat jeng lake..gane au..wondering j laa..

sorry r..versi ganu plek kali ni..geram lajop..kalu tulis kut bahase standard..xjd nok maroh lop..k r..wslm..adios~

bOcaNnyeRR..

huhh..boredom!!!!
day by day.. week by week.. month by month.. oopss lom smpai sbulan lg duk kt msia.. but im speechless about wat im doin rite now.. look like wasting my time.. doing nothing the whole days of 2 weeks ago.. stkt tulis entry blog j n kuar jln2 yg x sberapa.. full of sadness, regretful, meaningless, useless life ak kt cni stkt ni.. feel like want to go back to Mesir jerr.. org len briya2 nk blik.. aku yang dah balik ni tp x appreciate lak.. huh..i cant stand anymore klu berterusan camni onwards..

my life's too bored so far.. cant do nothing even I have planned a lot before i returned to msia.. to make sure i hv sumtin to do wip my fwens.. but now its all ruined.. not too much frens left coz most of them need to further their studies.. mybe its my mistake.. return to msia during dis summer time.. but i dnt have much choices.. honestly no choice at all.. dis is da only chance i have.. its holiday time there.. huh.. shall I compared my life here rite now as a 'housewife'.. stay at home all the day.. da only different is im not doing cleaning, washing, cooking or such other things.. sigh.. i desperately need sumbody to cheer me up.. so lonely maa.. dis loneliness is killin me soon.. but it doesn’t mean I really need my life partner k.. lmbt lg laa nk walimah.. uishh.. hurm nothing to be excited about returning to msia so far.. but it doesn’t mean that im not appreciate spending precious moment wip my family till now.. thanx to God for giving me a chance to see them again after about a year.. 7 bulan jer benor.. alhamdulillah

rite now i have a new job.. not really a job act.. hurm my fwens at UIA want to organise a prog involving them and some overseas students including me.. juz an ordinary motivational prog at my old school.. motivational prog?? quite boring rite.. uhh nevermind.. at least i have some work to do instead of sleeping the whole morning everyday.. but handling such a big prog is not as easy as I thought.. dis is my 1st time.. accurately my 1st time of becoming apart of organiser.. before this im just a participator.. erm btw need to tell that im not a manager of dis prog k.. jgn memandai2 nk vote aku mase pjumpaan etg.. kaki di mulut kam.. huh.. aku ni juz want to give a hand.. put a very2 little comitment.. to make sure dis quite major event can be well organised.. if not, embarrassed r jwbnyer coz before dis our seniors did perfectly such prog for us.. now its our turn to prove it to our juniors that we can do better than them hopefully.. about 3 more weeks to go but paperwork isnt finished yet.. cmne tu??.. sempat x ni.. keep praying je laa~

cant wait anymore to see my fwens all over da msia.. lg 3 mggu leh jmpe dak uia.. dak2 u lain bila la agaknyer.. juz wondering~sigh~
blank.. wslm.. adios~

PETRONAS tersepit!!

assalamualaikum..

panas2!!lebih hangat dari biasa(hot.fm) tp xfresh.fm balas blik..kami tak hott!! kami cool jer..(pe la muqadimah aku ni..mengarut jer)

hurm mgkin ramai dh yg tengok debat yg sgt2 hangat mlm tadi bertajuk "HARI INI BENTUK KERAJAAN, ESOK TURUN HARGA MINYAK"

wakil Pakatan Rakyat Datuk Seri Anwar Ibrahim (penasihat Parti Keadilan Rakyat)
dan wakil dari pihak kerajaan BN- Datuk Ahmad Shabeery Chik (Menteri Penerangan Malaysia)
wakil pendebat:
wakil kpd Shabeery Chik - Tan Sri Nordin Kardi (Naib Canselor Universiti Utara Malaysia)
wakil kpd DSAI - Zulkifli Sulong (Akhbar Siasah)

dan dipengerusikan oleh Datuk Johan Jaafar..

tp act semalam aku xtgk live pon..tersilap plan..pegi kuar jln2 ngn kgkwn etpn..tp best gak..jln mcm lengang smcm jer smlm..pkir2 blik ptut r..ade debat hangat mlm td..hehe..terlepas2..
tp nasib baik aku boley tgk blik rakaman smlm..

bg yg terlepas tgk mcm insan sperti aku nih..boley r pegi ke website nih..dgr la sdri n pertimbgknlah k..(aku xberhajat nk upload video kt blog aku nih)

cubelakorangtekankatsinimanelatauadekerakamantukeluarnanti

aku ni taknak r buat keismpulan ke, nk buat komen ke, nk buat hujah jgk ke, nk brdebat jgk ke..tp camtu r..korg dgr sdri dh kan dn pkir sdri (lu pikir' r sdri--->nabil)..byk gak aku bru tau bila dgr rakaman ni..psl perjanjian2 kerajaan, ksilapan2 sstgh pihak,petronas sdri,IPP laa..so sbb tu aku xley nk komen..bru amek taw bab2 camni beberapa thn dlu..mse krisis ekonmi 1998 dlu aku budak2 lagi..xtau menahu lasom..huhu

pesanan buat student2 scholar petronas (anak2 PET)..jgn r terkesan k..tugas korg belajar btul2..nnti2 leh cari telaga minyak yg baru..mne la tau kan..dpt r mnyak kita trus brthn berpuluh2 thn lg..kerajaan mse tu pon dpt r sumber kwgn..hrp2 mse tu byk lg r keuntungan petronas dpt..maklumlaa petronas kan pyumbang utama dana kwgn kiter..so aku bangge jugak laa dgn adanya PETRONAS!!(pesal xmsuk utp hri tu...ckp bangge ngn petronas..suke hati aku laa..wekk)

p/s: best giler debat mlm td..mcm xde modal je kerajaan..smpai hentam peribadi..pe kes??..oopss sorry..mneyebelahi pakatan rakyat lak..sbb aku salah sorg rakyat malaysia..jd suke hati bapak laki mak tiri jiran sebelah depan umah tok aku r..(berbudi bahasanye aku ni..tp act ak pon xtau sape bapak tiri laki mak bla3 tuh..aku hentam jer)

sekian..wslm..
adios~

baGusnYer oRg Laki kAnnnnnnN!!

assalamualaikum..

kali ni..nak bela nasib kaum laki lak..haha..pe yg aku nk bgtau nih adlh situasi2 mse kni yg mnunjukkan betapa sygnya laki kt insan yg bergelar 'gurlz'..check it outtt!!


angsa mmbentuk 'love'..nmpk x tu??klau xnmpk xlme laa jwbnye

penah x korang jln ngn balaksss korang..??(jgn buat lagi ekk..ni utk ak crite je..nk jln ngn psgn pon biar laa yg dh dihalalkn)cube korg tgk cmne laki tu lyn korg..

situasi skrg..pabila seorg laki tuh jln ngn awek dia..korg 'gurlz' prasan x sumtim laki nih kdg2 tu mcm terlebey2..pe mksud aku??..ermm mcm caring sgt2..baik sgt2..lyn abis r..sggup buat pe saje la katakan..contoh mudah..kalau ada parut sikit, mesti die tanye, knpa ada parut tu..mcm mana boleh kene..mcm2 la soalan die kn..(cesss..mcm aku de pglmn jer..tp aku rjuk yg pakar2 nih..hehe)

persoalannya..knapa laki ni 'lebey2'??

  1. laki ni bukannye ape..diorg ni memang prihatin..esp pde awek diorg..(tp bila dh kawin dop gitu lop kn..tp aku insyaAllah prihatin ag..haha) kalau boley laki ni mmg nk jaga semua..xnak ada luka2, parut2 n pape je laa..kurg cantik katanyer kalau ada parut2..kan bagus korg dpt laki cmni..(dpt suami cam ni lagiiiiiii bgus!)
  2. laki..pham2 je laa..mmg suke melindungi gurls..contoh kalu hujan, sape yang pegangkan payung untuk gurls..laki ke pompuan? Mesti la laki kan..laki ni memang romantik..lg pun die thu yg p0mpuan mmg memerlukan die(korg gurls trpaksa mnerima hakikat!!!)..tu pasal die sanggup pegangkan payung..die basah kuyup pon xpe..jnji gurls diorg xkne hujan..(hujan yg band bru tu best gak lagu2 die..hehe)
  3. laki ni bukannye ape..diorg ni memang rajin(mcm aku laa)..kalau gurls mkn kat KFC atau McD, spe yg angkat tray mknn tu? msti la laki kn..diorg tahu p0mpuan x larat nak angkat tray tu(cmpur mls nk mampus..lg r xtrangkat tray tu..hehe)..lgpun diorg syg kt gurls diorg..xnak la penat2 angkt tray mknn tu(pdhal xla berat mana pun..manjeee..ciput je beratnye)
  4. laki jugak..mmg kuat brbnding pompuan..tough pulak tu..tu pasal klau gurls g shopping, laki gak yang angkatkan..xperlu gurls susah2 nak angkut2 barang ni..gurls just tolong tolak troli je(kdg2 ade gak laki tolak jugak)..kan bagus laki mcm ni..(aku mmg lemah bab2 shopping2 ni..lebey2 lak suh kita agkat)
  5. laz r nih..xnk r puji lebey2 laki nih(aku kembang dh ni..haha)laki kan penyayang..sape la yg tlg pegang dan pimpin tangan gurls klau sakit..die jugak la yang akn tolong pimpinkan tangan gurls nak ke hospital ke, nak ke toilet ke, nak gi duduk kat meja makan ke..memang penyayang r..even kdg2 tu, diorg sggup dukung gurls klau tak larat sangat..kan bagus laki camni..(tp utk gurls yg x ter'over'weight r..boley r nk dkung)
kesimpulannya..laki nih syg kt awek dia kdg2 smpai lebey2(hurm x best rgune istillah awek..xhalal etpn)..syg smpai melampau2..tp xsalah caring lebey2 klu kene pd tmpt(mcm utk bini ke xpe la kn)..tp cube pkir..ade x kita syg 'kekasih' Allah selebey2 mcm kita syg gurls???(renung2kanlah dan selamat beramal..iklan mcm lam hot.fm)

bkn utk suka2..tp persoalan yg laz tu cube aku nk smpaikan..
"ade x kita syg 'kekasih' Allah selebey2 mcm kita syg aweks/gurls???"

pkir2 la ekk..choww..wslm
adios~

BaTu pEr ni??

assalamualaikum..

Dlm sbuah hadis ada menceritakan, pd zaman dhulu ada s0rg lelaki wukuf di Arafah..dia berhenti di suatu lapangan yg luas dan mengambil tujuh biji batu..(msti tahu kan knapa??) dan pda msa tu jugak, rmai orang sdg menunaikan ibadat haji..

[Wukuf di Arafah adalah rukun haji yang sangat penting. Bahkan wukuf di Arafah itu disebut sebagai haji yang sebenarnya kerana apabila seorang itu berwukuf di padang Arafah dianggap hajinya telah sempurna walaupun yang lainnya tidak sempat dilakukan. Sabda Rasulullah mengatakan "Alhajju Arafat" (Haji itu wukuf di Arafah)]

Rupanya lelaki itu tadi msih belum mengenali Islam dengan lebih mendalam..boleh dikatakn msih 'muallaf'..kemudian lelaki itu berkata thdp batu2 yg dia ambil td..

"Hai batu-batu, saksikanlah olehmu bahwa aku bersumpah bahwa tidak ada tuhan melainkan Allah dan Muhammad itu pesuruh Allah."
Stelah dia bkata bgitu dia pun tertidur..dia meletakkan ketujuh-tujuh batu itu di bwh kepalanya. tak lama kmdian dia bermimpi seolah-olah telah didatangi hari kiamat..dlm mimpi itu juga dia telah diperiksa segala dosa2 dan pahalanya oleh Allah..setelah selesai pemeriksaan itu ternyata dia harus masuk ke dalam neraka..maka dia pun pergi ke neraka dan hendak memasuki salah satu daripada pintu-pintunya..tiba2 seketika batu kecil yang dikumpulnya tadi datang dan mahu bersama lelaki itu..disebabkan dgn adanya batu2 itu, neraka tdak sggup menerima lelaki itu..(apa keistimewaannya ek)..
Para malaikat berusaha sekuat tenaga untuk menolak lelaki itu ke dlm neraka tetapi tidak berjaya.. sampai di pintu neraka nombor tujuh, neraka itu tdak mahu menerimanya krn ada batu2 yang mengikutinya..ketujuh-tujuh batu itu seolah olah mmbentengi lelaki itu drpd memasuki neraka..kmudian lelaki itu naik ke Arasy di langit yang ketujuh..

Di situlah Allah berfirman yg bermksud :
"wahai hambaku, aku telah menyaksikan batu-batu yang engkau kumpulkan di padang Arafah..aku tidak akn menyia-nyiakan hakmu..bgaimana aku akn menyia-nyiakan hakmu sdgkan aku telah mnyaksikan bunyi 'syahadah' yang engkau ucapkan itu..skrg masuklah engkau ke dalam syurgaKu"

Sebaik saja dia menghampiri pintu syurga itu, tiba-tiba pintu syurga itupun terbuka lebar seluas luasnya..rupanya kunci syurga itu adalah kalimat syahadah yang diucapkannya dahulu dan batu itu menjadi saksi kepada kalimah syahadah nya...wallahua'lam

gambar hiasan jer..ais 'BATU' campur...slurppp!!

smoga kita mendpt ikitbar dri kisah diats..sesungguhnya segala benda yg ada di dunia ini mampu menjadi saksi kpd perbuatan dan amalan kita di dunia nih utk Hari Akhirat kelak..dan kalimah shahadah itu merupakan 'amln' yg mmbwa timbangan yg plg berat smasa ditimbang d neraca Allah utk membolehkan kita msuk k syurga..insyaAllah (tp nk mgucap shahadah ketika nk mninggal bkn semudah mcm dlm drama2 kat tv tuh..sbliknya semuanya bergantung kpd amalan2 kita dan rahmat Allah..igt tu!)


p/s: agak2 ade tak batu2 ni nk tlg kita??huhu..xkn nk hrp kt batu selambut,batu caves @ batu pahat kn???xde pekdah batu2 tu nak2 batu caves..hampesss



sekian..wslm
adios~

kaRena WaniTa inGin diMengeRti..

assalamualaikum..


hurm utk entry kali nih..aku nk share skit r rahsia2 perempuan..coz perempuan nih, dlm percakapan diorg penuh dgn makna tersurat dan tersirat..huh
(susah sgt k nk direct to da point jer..berkias2 jer..buat sjak laa klu nk berkias sgt!)

erm kt bwh ni ade la beberapa ayat yg biasa kite dgr tp ada mkna disebaliknya...layannn!!

Kalau perempuan tnya: lawa ke budak pompuan tu?
Mkna tsembunyi: siapa yang paling lawa? I ke, budak pompuan tu?

Kalau perempuan tnya: you dah makan ke belum?
Mkna tersembunyi: jom pi makan. I lapar ni!!(klu dia tnya mcm ni..jwb r puasa..xkn dia nk ajk kuar mkn gak..kan2)

Kalau perempuan kata: lawa-lawa la baju kat sini.
Mkna tersembunyi: belikanlah untuk I..(pokai kite beb)

Kalau perempuan kata: letihnya hari ni. Mana nak masak, basuh kain-baju lagi...
Mkna tersembunyi: kita makan kat luar jelah..lepas tu, tlg basuh kain baju sekali ek..

Kalau perempuan kata: kita lebih sesuai berkawan saja.
Makna tsembunyi: I tak nak kat you. tak paham-paham ke?(jgn sdey2..bunga bkn sekuntum je..sejambak pon ade laa..)


Kalau perempuan kata: I suka berkawan dengan you. you baik, memahami bla bla bla...
Mkna tersembunyi: hish... I rasa macam minat sesangat kat you la... rasa macam nak jadi awek you je..(rezeki jgn ditolak..hehe)

Kalau perempuan tnya: you pernah tak teringatkan awek you yang dulu?
Mkna tsembunyi: klau nak gaduh, klau berani sangat, sebut la nama dia depan aku...(jgn sbut!!..bcinta xpe rmai..kwin satu je..)

Kalau perempuan kata: I tak kisah kalau memang betul you nak kahwin lagi satu..asalkan you berterus-terang dgn I, bersikap jujur dan berlaku adil.
Mkna tsembunyi: Sapa kata aku tak kisah? adil ke tak adil, aku tak kira!! lgkah mayat aku dulu sblm nk menikah lagi satu(oopss..sensitiff skit)

thats all..hrp2 dak2 laki dpt blaja sumtin..

ckup dcni..nx tima lak..wslm

adios~
(ref: fatin..thanx)

anGkaRa muRtaBak..aKu maLu!!

ooh murtabakk!!

waa..malunyer aku hari nih..nt tau x knape??
meh aku story sket..
ptg td kan..lbih kurang lam pkul 4 ptg r..lpas ambil adk aku dri skool..aku tnye laa adk2 aku ni..nk mkn murtabak x??..diorg pon dgn pnts jwb, nakkk!!(melayang laa duit aku..mnyesal aku tnya)
so aku pegi r kt satu kedai murtabak yg best ni..kdai ni dkat r ngn pasar..
mse aku smpai tu..xde org..biase r cmni coz rmai pelanggan order dlu, pastu diorg msuk k pasar bli sumtin then bru ambil murtabak..jd aku dh boley agak wpun xde org tp msti aku kne tggu lame skit..kompem ade org dh order awl2..aku xkisah r..then aku order kt pakcik n makcik tuh
"pakcik, nk murtabak 2 bijik"
tggu punya tggu punya tggu..smkin rmai org yg pesan murtabak awl2 tu dtg nk ambik..tp msih ade yg belum siap ag..yg aku punya pon pakcik tu belum buat ag..
tgh asyik aku syok duk tgk pakcik tuh buat murtabak..tetibe terlintas kt fikiran aku..ckup k 2 bjik?? rse cam x ckup j..aku pon nk tmbh r stu ag..menaing?? 3 bijik r sumenyer..aku bgtau r kt pakcik tuh..
"pakcik, cancel r 2 bjik td..nk 3 bijik r!!"(nada berlembut jer..biase r ckp ngn org tua kn)
nk djadikan crita..entah mcm mane..pakcik tu x dgr kot..tetiba dia marah kt aku..dia ckp aku ni dh la dtg lmbt..nk suruh siap cpt2..mne boley!!..tggu turn r dik ooi!!!!!
terkezut r aku!!..bile mse pulak aku bgtau sruh siapkan cpt murtabak aku..aku ckp td nk 3 bjik, cancel yg 2 bjik yg aku bgtau awl2 tuh..(gerammmnyer!!)
pakcik tu x abis2 membebel kt aku..aku punyalaa malu..nk btolkan pakcik tu pon aku x smpai hti..jdi aku tahan je laa(menjaga hati la knon tp hti sdri yg xterjaga)..dh ler mse tu rmai gak
pelanggan yg tgh tggu murtabak diorg..sume org asyik duk tenung aku jer..bdebar aku!!mcm
aku ni buat salah besar jer..pdhal pakcik tu silap dgr..huh
malu x malu..dkat 5 mnit gak pakcik tuh duk membebel..nsib baik ade kwn dia bru dtg mse tu n ckp2 ngn dia..(klu x,aku rse smpai mggu dpn r aku kne sound d pakcik tuh)
mmg merah r muka aku mse tu..rse geram pon ade gak tp sabar je laa..dan nsib baik jgk r ade hp kt tgn aku mse tuh..so aku p jauh2 skit buat2 la call kwn aku..nk cover malu la katakn..huhu
(wahai kero..pggilan ku thdpmu ptg td skdar nk cover malu j..huh)
malu x malu..ambik dan bayar jugak laa..dh order kan..
mmg aku btaubat dh..nk decide awl2 r nk beli brape bjik lpas2 nih..tkut2 sjrh hri ni brulang..
dan nmpknya ni laz time r aku pegi kt kdai pakcik nih utk bulan julai nih..(hrp2 dia boleh lupakan aku bila aku lama x dtg beli)
tu r..pgjrn bg aku..tp rse2 bkn salah aku pon..-the end-
p/s: dh berbudi bahasa pon tetap kne sound jugak..nk buat cmne lg ekk?!!
sekian..wslm
adios~

UniverSiti ke'banGGa'anku..


assalamualaikum..
Lupa pulak aku nk promote universiti aku kt blog nih..wpun x cantik mcm u korang tp enjoy jer kiotrg kt sane..(btol k??)..


u kitorang...Kuliah Perubatan Universiti Ain Shams, Kaherah Egypt..tp kalu naik tremco, kene cakap 'tibbu syimal'(kuliah perubatan kiri) coz u aku ade kt sebelah kiri jalan..



1st of all aku introduces dlu r rakan2 seperjuangan dari TERENGGANU..batch aku YT 2007..semuanya 15 org..tp 2 org kt u lain..tambah sorg student private..jd semuanya 14 r kt gambar nih..
girls r dlu..(girls yg kt bwh..tkut2 xtau pulak)
Aizum Nadhirah Mohamad..(ejum)
Nurul Amirah Mohd Nor..(emy)
Wan Nadia Izzah Wan Mohd Noor..(ezah)
Rahimatul Azureen Mohamad..(ju)
Nurul Syairah Che Abdul Aziz..(syek)
Fakhriah Aiman Mohd Baharuddin..(fakh)
Syarifah Amirah Habit Mustafa..(kak poh)
Mardiyah Abdullah..(mard)
boys lak..dari kiri..
Muhammad Tarmidzi Ibrahim..(mi-g)
Zulfikri Mohd Zulkifli..(pok gad)
Muhammad Hafiz Lutfi Yahaya..(aku lerr..lukpi)
Muhammad Aiman Zulkefli..(ele)
Faris Suhaimi Razali..(pareh..private student)
Muhammad Marami Sa'tar Mohd Yong..(adik mi)

laluan masuk ke Hospital Ain Shams..clinical year kat cni la nmpaknyer..huhu

new building!!..(tp xde la baru sgt pn)..dlm tu la lecture hall kitorg

laluan k sume labs..waa..msti nmpk x sberape j kan..xpe..aku pasrah!!

cukup r stakat nih..ade mse aku upload byk ag gambar u aku..korg tgk r betapa 'lawanya' u kitorg tp ttp syukur..at least msih boley belajar kan..mmg kne sabar r duk u ni..jauh r beze ngn u yg kat malaysia nih tp bak kate org kampung..be grateful!!

cukup di cni..chow luu..wslm..adios~

Allah Maha Pengampun..

assalamualaikum..

Hmmm semua orang dah tahu kan nama2 Allah 'asmaaulhusna' ..dulu pon masa zaman sekolah selalu baca pagi2 kan..kt radio ikim pon selalu dimainkan..antara byk2 nama2 Allah yg indah2 nih..ada suatu yg ingin aku nak kongsikan ngan korang..mungkin ada yang dah tahu mungkin tidak..xkisahla tp yang penting, manfaatkanlah ia..

Salah satu dr nama2 Allah..'AR-RAHIM (Yang Maha Pengampun)'..inilah yang nak aku share
kali ni..

K guys..kita semua tahu kan, melakukan kesilapan yang mengundang dosa adalah perkara yang memang akan dilakukan oleh manusia(pasti akan berlaku!!)..xde siapa yang terkecuali melainkan Nabi Muhammad SAW
So disebabkan kita ni sgt2laa lemah..dosa pulak menggunung(bg dri sdri..huh) hanya satu penyelesaian bg kita iaitu 'TAUBAT'
[“Taubat ialah kembali taat kepada Allah SWT dan menyesal dengan bersungguh-sungguh terhadap dosa yang telah dilakukan sama ada dosa besar mahupun dosa kecil serta memohon keampunan dari Allah.”]


Kita juga tahukan..manusia ni pelupa..jd x hairan laa klu kita asyik ulang kesilapan kita..
walau bagaimanapun..Allah itu Maha Mengetahui dan Maha Bijaksana..disebabkan kelemahan pada manusia nih..Allah dah berjanji bahawa Dia akan sentiasa mengampunkan hambanya walaupun dosa itu diulang berkali-kali..tgk!! betapa sayang Allah pada makhlukNya..janji Allah nih benar seperti mana dlm hadis Nabi Muhammad SAW yang bermaksud..

“Hadis riwayat Abu Hurairah ra, dia berkata: Dari Nabi saw tentang yang beliau riwayatkan dari Tuhannya, beliau bersabda: Seorang hamba melakukan satu perbuatan dosa lalu berdoa: "Ya Allah, ampunilah dosaku". Allah Taala berfirman: Hamba-Ku telah berbuat dosa dan dia mengetahui bahwa dia mempunyai Tuhan yang akan mengampuni dosa atau akan menghukum kerana dosa itu. Kemudian orang itu mengulangi perbuatan dosa, lalu berdoa lagi: Wahai Tuhan-ku, ampunilah dosaku. Allah Taala berfirman: Hamba-Ku telah berbuat dosa dan dia mengetahui bahwa dia mempunyai Tuhan yang akan mengampuni dosa atau menyeksa kerana dosa itu. Kemudian orang itu melakukan dosa lagi, lalu berdoa: Wahai Tuhanku, ampunilah dosaku. Allah Taala berfirman: Hamba-Ku telah berbuat dosa dan dia mengetahui bahwa dia mempunyai Tuhan yang akan mengampuni dosa atau menghukum kerana dosa itu serta berbuatlah sesukamu, kerana Aku benar-benar telah mengampunimu. Abdul A'la berkata: Aku tidak mengetahui apakah Allah berfirman "berbuatlah sesukamu" pada yang ketiga kali atau keempat kali.” (Imam Muslim)

Janji Allah nih sepatutnya menjadi dorongan kat kita utk sentiasa memohon keampunanNya..
xkisah la sebesar mana dosa kita tp yakinlah Allah tetap akn memaafkannya..dosa seorang pembunuh yg bpuluh2 orang dibunuhnya pon Allah dpt ampunkan.inikan pula dosa kita
(bg yg x pernah membunuh laa..stkt membunuh nyamuk tu bkn pembunuh btol2 pn)
xpercaya ke??..igt aku tipu ke?? okehhh..buktinya..hadith riwayat Imam Muslim nih

"Dari Abu Sa'id Al Khudri r.a., bahawasanya Nabi SAW bersabda: Zaman dahulu ada seorang pembunuh yang telah membunuh sembilan puluh sembilan orang. Lalu dia bertanya kepada penduduk negeri, "Siapa ulama yang paling alim di negeri ini?" maka ditunjukkan orang seorang rahib (pendeta). Lalu di datangi rahib itu seraya mengatakan bahawa dia telah membunuh sembilan puluh sembilan orang.

Kemudian dia bertanya apakah pintu taubat masih terbuka baginya atau tidak? jawab Rahib: "Tidak!" maka dibunuhnya rahib itu, dan genaplah pembunuhannya seratus orang. Kemudian dia bertanya pula penduduk; "siapa ulama di negeri ini?" maka ditunjukkan orang kepadanya seorang ulama yang alim. Dia menceritakan kepada orang alim itu bahawa dia telah membunuh seratus orang. kemudian bertanya apakah pintu taubat masih terbuka baginya atau tidak? Jawab ulama, "Ya, selalu terbuka! Pintu taubat selamanya tidak pernah tertutup. Siapa yang sanggup menutup pintu taubat bagi kamu? pergilah kamu ke negeri begini begini, kerana di sana penduduknya menyembah Allah. Sembahlah Allah bersama-sama dengan mereka dan jangan kembali lagi ke negeri kamu, kerana negeri kamu telah rosak." Maka pergilah orang itu ke negeri yang ditunjuk ulama.

Di Setengah perjalanan tiba-tiba orang itu meninggal. Maka bertengkarlah malaikat Rahmat dengan malaikat 'Azab. Kata malaikat Rahmat, "orang ini telah taubat dan dia sedang menghadap dengan hati yang taubat itu kepada Allah Ta'ala" Kata malaikat Azab, "Dia belum pernah melakukan kebaikan sedikit jua pun." Tiba-tiba datang seorang malaikat dengan rupa manusia, lalu dia berdiri di tengah-tengah mereka seraya berkata, "ukurlah jarak kedua negeri itu, ke mana yang lebih dekat bawalah dia ke situ." Setelah diukur ternyata yang lebih dekat ialah negeri yang ditujunya. Maka dibawalah dia oleh malaikat Rahmat."

Menurut hadith nih..taubat si pembunuh tadi diterima Allah disebabkan dia ni nk berhijrah menjadi seorang yang lebih baik..bertuah nya kan kalau kita pon ade kesedaran untuk berubah dan bertaubat ni..

Sedar tidak sedar, sebenarnya Allah menjanjikan banyak kebaikan dan kebajikan kepada mereka yang bertaubat. Maka tidak syak lg bahawa, jalan keluar ke pintu kebaikan terbuka luas untuk mereka yg sedang bergelumang dalam dosa maksiat. Jangan laa berputus asa terhadap keampunan dan rahmat Allah. Ingatlah, bahawa Allah sentiasa menyanyangi dan bersama orang-orang yang ingin mendekati-Nya..

p/s: grab dis chance b4 its too late!!..bertaubatlaa..

till now..wslm
adios~

(hasil ubahsuai dari www.iLuvislam.com artikel 'pintu taubat itu luas')

spill out!

mid year dtg dgn lenggang lenggoknye..
mid year dtg dgn lenggang lenggoknye...

Lutfi, Terengganu 27 July 1989 Ain Shams University, Cairo,