tonight's gonna be a good bye

......
that tonight’s gonna be a good bye
that tonight’s gonna be a good good bye ooh hoo
(this isn't good at all la)

Sambungan cerpen entry sebelum ni...

“boleh kita jumpa sekejap?” soal wanita tersebut. Setelah di beri alamat, Anis bergegas ke tempat yang dijanji. Dia terpaksa melanggar kehendak Lutfi agar tidak memandu jika hendak ke mana-mana. Maafkan sayang abang, bisiknya dalam hati. Hatinya berdegup kencang, siapakah wanita tersebut. Soalannya sahaja sudah cukup membuatkan Anis terasa ingin jatuh rebah ke bumi. Sungguh tegas nada suaranya.

“maafkan saya menyusahkan Puan,” ucapnya sebaik sahaja Anis sampai di meja. Anis tersenyum dalam payah kerana membawa si kecil di dalam perut.
Di kiri wanita tersebut ada seorang kanak-kanak kecil berusia tiga tahun. Comel dengan tudung ikat di kepala. Tersenyum ke arah Anis. Lantas Anis menghulur tangan, kanak-kanak itu pantas mencium tangan Anis mesra. Moga anakku juga seorang yang menghormati orang tua.
“sepatutnya saya datang ke rumah Puan, tetapi disebabkan tugas saya sebagai ejen insurans membataskan saya ke sana, sekali lagi maafkan saya,” tutur wanita tersebut. Kali ini kedengaran agak mesra.
“puan, kita pesan makanan dulu,” lembut tuturnya. masyaAllah, cantiknya dia dalam busana muslimah dilengkapi tudung labuh. Aku hanya mengenakan pakaian biasa-biasa sahaja. Terasa kerdil diri ini.
“boleh akak tau nama?” soal Anis yang membahasakan dirinya sebagai akak. Melihatkan wanita ini tampak lebih anggun dan menarik.
“eh, saya rasa umur kita lebih kurang. Panggil nama je lah. Sue. Nurul Syuhaidah Suhaimi,” tuturnya tersenyum manis.
“panggil saya Anis je,” balasku.

“macam mana Sue tahu nama suami saya?” soal Anis sebaik sahaja mereka habis menikmati makanan.
“masa saya pergi ke hospital, zauj Anis yang rawat saya. Masa tu migraine saya teruk sangat. Saya nampak gambar akak dan akh di bilik dia,” jujur jawapannya. Namun seperti ada yang tidak lengkap, Anis menutupnya dengan istighfar. Ini pintu syaitan untuk merosakkan ukhwah yang baru ingin dibina.
“Anis, boleh saya ke rumah Anis nanti,” tutur Sue lambat-lambat.
“ eh boleh. Boleh sangat. Lagipun saya dengan suami bercadangnak beli insurans,” Anis menyambutnya dengan mesra.
“Anis, akh Lutfi dah belikan satu pakej insurans yang lengkap untuk Anis sekeluarga. Sebab tu saya minta Anis datang jumpa. Lepas ada appointment dengan client lagi. Maaflah Anis, saya tak boleh lama-lama. Nanti bila saya nak ke rumah saya call,” ucap Sue sambil jemarinya pantas mengemas buku-buku di atas meja. Pertemuan kami berakhir dengan berlaga pipi.

Anis masih dalam keadaan tertanya-tanya. Lagaknya seperti siswi baru pulang dari tanah arab. Akh Lutfi? Kenapa tidak Dr. Lutfi? Ahh, ada-ada saja aku fakir. Mungkin memang itu caranya.

*****
“sayang, malam ni kita makan luar ya,” ajak Lutfi sebaik sahaja aku ingin melangkah ke dapur.
“takpelah bang, kita masak je. Yang simple-simple pun takpe,” pujuk Anis. Tanpa banyak bicara Lutfi menarik lembut tangan isterinya ke dalam bilik dan memilih baju yang sepadan buat isteri tercinta. Anis akur dalam keharuan. Sebenarnya dia merasa tidak sedap badan malam ini. Mungkin kerana due datenya yang semakin hampir.

Belum sempat Anis melangkah keluar dari perut kereta, dia terasa sesuatu yang kurang enak. Perutnya perlahan-lahan sakit. Dia tidak mampu melangkah keluar keringat dingin memercik di dahi. Lutfi yang menyedari perubahan tersebut, “sayang, ok ke?”
“abang, Sayang sakit…” Anis tidak dapat meneruskan tuturnya. Tangannya memicit-micit pinggang yang kian terasa sakitnya. Tanpa banyak bicara, Lutfi terus meluncur laju ke hospital berdekatan. Di dalam perjalanan lagi air ketuban Anis sudah pecah. Lutfi tetap cemas dalam tenang. Mulutnya terkumat-kamit berdoa. Memohon keselamatan dan kemudahan dari-Nya.

Tepat jam 8 malam, tangis bayi kedengaran dari labor room Hospital Tawakkal. Mereka dikurniakan seorang bayi lelaki yang amat comel. Lutfi terus mengazankan puteranya itu engan penuh kesyukuran. Alhamdulillah, Anis dimudahkan bersalin. Kesemua ahli keluarga mengangkat tangan tanda syukur ke hadrat Ilahi. Seorang bayi selamat dilahirkan.
“assalamualaikum sayang,” itulah ucapan pertama Lutfi kepada Anis.
“waalaikumussalam abang,” jawab Anislemah. Namun dia tetap gagahmegukir sebuah senyuman.
“terima kasih kerana sudi melahirkan anak kita. insyaAllah kita akan sama-sama mendidiknya dengan sibghatullah,” tutur Lutfi lembut. Lantas dikucup ubun-ubun isterinya. Lenyap segala kesakitan sebentar tadi. Lutfi mengelus lembut jemari isteri kesayangannya. Tidak pernah terbayang yang dia akan mempunyai sebuah keluarga yang cukup bahagia. Hamdan lillah.

*****
Ibu dan ibu mertuanya akan menjaga Anis sepanjang pantang secara bergilir-gilir. Pantang pada peringkat awal dipantau oleh ibu Anis sendiri. Kesemua ibunya sediakan bagimenjamin kesihatan anak dan cucunya. Lutfi senang dengankehadiran ibumertuanya, sekurang-kurangnya dapat menemani Anis. Kadang dia berasa bersalah kerana bebanan kerja di hospital mencuri ruang untukya bermesra bersama keluarga terutama Muhammad Al-Fateh. Puteranya itu.

*****
“assalamualaikum,” kedengaran suara orang memberi salam. Tika ituhanya Anis dan Muhammad Al-fateh sahaja berada di rumah. Kebetulan ibunya ke kedai berdekatan bagi membeli herba untuk direbus buat Anis.
(bersambung)

_______________________________________________



hurm..
hari ini 18/10/09..tiket balik aku 19/10/09
Jadi hari ni kena bergerak ke kuala lumpur. Bermalam sehari
Malam esok, akan ku tinggalakan lantai tumpahnya darah masa aku lahir dahulu (tataula btol ke x)
yang tak sukanya, mak tanak hantar KLIA sebab letih..adik2 pulak konon tanak ponteng sekolah 2 hari..budak2 sekola skang sengal btol! org dulu nak sangat cuti tak sengaja..!

actually, nak gunakan peluang yang ada ni
...nak ambil kesempatan (ayat macam jahat) ingin memohon maaf kepada semua kenalan-kenalan..eh lupa, kepada ahli keluarga dan saudara mara yang utamanya..kang lupa, kecik hati mereka yaang cukup-cukup berjasa dalam hidup aku

MAK, ABAH, ALONG, NAQID, CAH, NABIHAH, HAZIM & BABY..
hapih mohon maaf kalau pernah menyakiti hati kalian semua..tapi dalam lubuk hati ni, hapih sayangggg sangat kat semua. tanak kalau ada diantara kita dipisahkan. hapih nak jumpa lagi lepas ni...hapih doakan moga ada lebih banyak lagi masa untuk bersama..thanx 4 everything! doakan hapih dan kawan-kawan di sini..

Buat teman-teman,
mungkin sepanjang keberadaan aku di sini (owh aku tak berada ok!), aku tak sempat nak jumpa, tak sempat nak bagi hadiah yang korang kirim (jenis ni banyak haha), gurau lebih-lebey, me'mapuh', mengumpat, MENIPU, atau apa-apa je lah yang boleh melonggarkan ikatan silaturrahim kita..maafkan aku!

Aku tak sempurna, jenis aku suke cakap lepas, dengan niat bergurau semata-mata.betul! tak tipu..aku suka loyar buruk (langsung takde faedah), aku nak tengok kawan-kawan aku gembira..walaupun dalaman aku menangis..

Buat semua, andai Allah dah takdirkan kita bole bertemu lepas ni, jangan bimbang. kita pasti dapat bertentang mata semula..kerana itu janjiNya. Andai sebaliknya, moga pertemuan kita sebelum ini mendapat keredhaanNya.

Pohon sama-sama doakan semoga segalanya berjalan dengan baik,sampai destnasi dengan selamat
dan yang paling penting, DOAKAN KEJAYAAN kami pelajar-pelajar tahun 3 perubatan
(best student aku cakap tahun ni susah, aku bad student ni camnelah?)

p/s: harap-harap Mesir ada perubahan..harap sangat! (walaupun mustahil)
p/s: kawan-kawan, tolong la aku tuk catch up balik apa yang aku TERPONTENG..aku tak bijak nak blaja sorang-sorang. baca buku pato kat mesia, macam nak gila sampai layan novel jadinya.ngee~

-wassalam-

7 pandai kritik:

agk2 spe yer Sunday, October 18, 2009 11:10:00 PM  

Sedihnye..

Anonymous Monday, October 19, 2009 9:10:00 PM  

Taun dpn balik,aku nk tgk result mu MUMTAZ...Klu x mumtaz,jgn balik...
hehe...bittawfiq wan najah n gudluck!!

-uzair-

proaspurians92 Thursday, October 22, 2009 10:19:00 AM  

salam~
all da best..
macam uzer kater..
jgn balik klu x MUMTAZ..

lukpi Friday, October 23, 2009 1:16:00 PM  

agk2 spe yer:
huhu..sape ni?

uzair:
ameen~
tp rse cam xnk blik..
jd xperlu la brsusah2 mumtaz..hahaha

proaspurians92:
wssalam..huhu
ok! xmo balik

didi Saturday, October 24, 2009 12:20:00 PM  

cepat2..
letakkan sambungan yang seterusnya..
hehe :)

"muhammad al-fateh"
sedap nama tuh..

amy mohd nor Tuesday, November 03, 2009 5:49:00 AM  

hohohoho two thumbs up to 3 of u.*clap clap*

lukpi Tuesday, November 03, 2009 6:04:00 AM  

- m!ss_yaNa -:
eh2..focus buku2 spm tuh
spm da dekattt

amy mohd nor:
eh..bole giler ni
thumbs up kat sape? knp?

spill out!

mid year dtg dgn lenggang lenggoknye..
mid year dtg dgn lenggang lenggoknye...

Lutfi, Terengganu 27 July 1989 Ain Shams University, Cairo,