bila nak sedar ni??!

Duhai mata, kenapa asyik nak koma je. Time lecture je mesti ngantuk. Aduiii. Tapi bila lecturer keluar tak sampai sekaki lagipun, mata automatic segar bugar lagi bulat. Pe kes nih?? Kalau tiga subjek sehari, subjek first aku masih focus, subjek kedua sedikit keawangan. Masuk subjek ketiga, fikiran dah melayang ke macam-macam tempat. Hendak-hendak kalau subjek histology. Seingat aku, setakat 3 minggu kuliah ini, aku boleh kira dengan jari berapa kali aku revise subjek histo kat rumah (sangat sedikit nak mamp**).

Kenapaaaa? Sebab rasa cam tahun ini tak best je subjek ini. Plus lecturer yang....hmm cemanalah aku nak describe (jangan nak salahkan orang lain lukpi!!!). Actually lecturer okay je, English dia bagus sangat-sangat, slang macam orang putih je, tapi cara dia mengajar kot buat aku tak minat. Hakikatnya aku tak boleh salahkan lecturer. Kalau kawan-kawan sekuliah aku boleh focus, kenapa tidak aku?? Jadi salah aku lah maknanya. Duhai mata, bantulah daku. Huh. Lukpiii!!!

Dan semalam, mata aku buat hal lagi (baca: aku buat hal). Rasa geram dengan diri sendiri. Mula dengan physiology, boleh lagi focus sebab fresh lagi kut (sampai lewat 15 minit..lewat lagi!!). Lepas tu, anatomy, aku focus lagi sebab lecturer best. Subjek last! Histology. Mata aku sangatlah berat. Dahlah keadaan kelas yang agak gelap dek kerana semua kene focus ke slide kat depan (lampu sume off). Pulak tu ditambah keadaan 3,4 orang rakan seperjuangan yang telas tewas. Lecturer pulak baut nampak tak nampak je. Dan aku pon join sama. Dam*!!

Setengah jam pertama aku melayan perasaan mengantuk. Banyak kali kawan sebelah aku duk tepuk-tepuk sebab asyik tersengguk je (lain kali tampar je..aku tak marah..janji!!) Lepas tu, mata dah fresh tapi mood macam dah takde sebab tak dengar dari awal, jadi ketinggalan sangat jauh. Pastu buat kerja gile pergi online ym gune hp. Duk chatting-chatting. Owh bodohnya diri ini. Nak salahkan teknologi, dia tak bersalah kalau kita pandai guna tapi aku ni salah guna. Huh!!!! Banga** betul!! Sekejap sedar, sekejap lupa (baca: sekejap sedar, banyak lupa).



Buat ma dan abah, jika ma abah tahu apa hapih buat kat sini, tentu ma abah kecewa dan menyesal. Konfem!! Mintak ampun sangat-sangat. Bukan bermakna hapih lupa semua pesan ma abah. Hapih ingat!! Dan memang hapih sendiri nak belajar sungguh-sungguh. Nak lagi bagus dari tahun lepas. Jeles dengan kawan-kawan. Malu dengan diri sendiri. Malu dengan kawan-kawan. Malu dengan lecturer, malu dengan rakan-rakan azhar dan adik-adik baru. Sebab itu kalau boleh nak lagi bagus. Nak sungguh-sungguh. Hapih dulu pernah bangkit sebab tahu ma abah kecewa masa sekolah rendah dan form 3 dulu, tapi buat masa ini, Hapih rasa masih tak mampu. Kekadang hapih atas landasan, tapi banyak kali hapih tergelincir. Ampun sangat-sangat. Ma dan abah berhak untuk kecewa dengan apa yang berlaku buat masa ini....(arghhhh!! macam tak guna je aku rasa)

Aku rasa mungkin aku..
Aku dah tak kuat..
Aku tak mampu..
Aku tak upaya..
Aku dah tak tahan
Sebab aku asyik hanyut..
Aku asyik jatuh..
Aku asyik tewas..




Ya Allah, berikanlah aku kekuatan. Berilah aku kemudahan. Berkatilah hidupku dan ilmu yang aku telah, sedang dan akan pelajari. Dan buatlah aku terus teguh atas landasanMu.

***********************************************************************************

Aku tanya nazmi (best student) pasal doa elak mengantuk dalam kelas. Beginilah bunyinya. “Ya Allah ya Tuhan kami, Kau jauhkanlah mata kami dari rasa tidak pernah kenyang dari rasa mengantuk” (versi arab nanti aku bagi..kene konfemkan balik). Jadi jom amal sama-sama terutama buat diri sendiri. dan malam tadi Tuan Guru Haji Hadi (beliau ke mesir) ada pesan yang setiap orang tak terlepas dari berjuang menegakkan agama Allah tak kira azhari/riah mahupun doctor...

peringatan : tolong berubah!!!!!!!

5 pandai kritik:

momo+nini Wednesday, October 29, 2008 9:17:00 PM  

salam

maaf sebok

janganlah rasa down sgt

masih byk peluang lagi


chaiyok!!!!!chaiyok!!

Anonymous Thursday, October 30, 2008 9:30:00 AM  

salam...
manusia sume blh berubah...
termasuk hapih klu ade usaha yg kuat..
and ingat....ALLAH menguji hambanye
berdasarkan kemampuan hambanye itu...
INSYAALLAH...hapih blh berjaya..

Anonymous Thursday, October 30, 2008 11:20:00 AM  

salam lutpi..
lgu blog nih tajuk ye ape ek?? sape nyanyi??

Unknown Thursday, October 30, 2008 11:57:00 AM  

hapih boleyh kalau hapih nak~
org len bleyh nape hapih xleyh..~
**nk amalkan doa tu gaks**
wink2**

lukpi Sunday, November 02, 2008 1:48:00 AM  

to momo+nini:
wslm..syukran..
tgh mncri kekuatan nih..
kemana ntah menghilang..hadoii

to zahirah:
wslm..ameen~
moga diri ini tabah menempuhnya..
syukran

to akuanakmesia:
wslm
keredhaanMu by inteam..

to saye:
insyaAllah..
nk gak jd bjak cam kamu..huhu

********************************

pelik!..pesal ramai pggil hapih?
smpai ak rasa len..haha
bese2 family@sdare-mare je pggil gitu..hmmm

spill out!

mid year dtg dgn lenggang lenggoknye..
mid year dtg dgn lenggang lenggoknye...

Lutfi, Terengganu 27 July 1989 Ain Shams University, Cairo,