ku pergi jua..

Semilir angin petang menjamah angin dedaunan kering seperti halnya aku menjamah wajahku, membelai hujung-hujung rambutku. Detik-detik ini aku hanya boleh berbicara dalam diam, merungkaikan kata dalam lisan yang bisu. Ku lirik wajah ayah yang juga diam dan hanya berjalan sejajar dengan langkah kakiku. Ibu juga kulihat begitu. Diam dan lisannya turut kaku.

Tapak kakiku sudah menginjak lantai bermozek KLIA. Satu persatu jaluran mozek ku pijak-pijak. Menuju ke suatu destinasi yang sungguh memeritkan. Ku palingkan badan, ku termangu. Ku tatap tulisan yang dulu pernah menyambutku “Balai Ketibaan / Arrival Hall”. Di sinilah dulu aku mula melepas rindu, menatap wajah-wajah yang buat sekalian lamanya aku tinggalkan. Disinilah juga mataku sebak, pertama kali ku tilik wajah-wajah insan yang amat ku sayangi.

Ku hela nafas. Ku pejamkan mata. Dan ku ucapkan selamat tinggal pada tulisan yang bererti itu. Entah bila lagi tulisan itu akan menyambutku. 3 bulan yang kurasakan lama dan perit pada mulanya, namun di hari-hari terakhir, sangatku berharap agar masa itu berhenti. Tidak dapat tidak, detik ini tetap tiba jua. Tak dapat disekat, tak dapat dihalang, putarannya tetap berdegil. Dan aku, harus menerima hakikat, perjuanganku belum selesai dan tidak akan pernah selesai.

Pernah jua ku lintaskan di fikiran, adakah Malaysia sudah tidak sudi menerimaku. Atau aku yang tidak sudi berpijak di bumi sendiri. Seperti kebanyakan orang lain yang turut sama pergi merantau mencuri ilmu dari luar. Atau mungkin rezekiku tidak di tanah sendiri. Bermacam andaian melintasi ruang fikiranku. Aaah, buat apa hendak ku fikirkan lagi. Itulah penentuan yang aku sendiri pilih, tak perlu dipersoal, tak perlu diragu. Bukan bereti Malaysia ini membenciku tapi mungkin rezekiku telah tercatat sejak azali ke tempat yang mewah dengan sejarah purba zaman keagungan Cleopatra.

Demi sesungguhnya, berat untukku meninggalakan tanah tumpah darahku, di sinilah ku mulakan segalanya. Sungguh, sekiranya boleh, ku tidak ingin meninggalkan bumi bertuah ini, membawa perbedaan, meleraikan simpul-simpul pertentangan, antara dua dunia yang berbeza namun di paksi yang sama. Aku ingin kekal disini seolah-olah seorang yang sudah benar-benar lulus, yang telah mengenggam segulung ijazah yang diimpikan setiap yang bergelar mahasiswa, dan meyandang gelaran idaman hati, berstatus doctor. Tetapi apa yang hendak ku lisankan, takdirku ternyata belum mengizinkan. Usiaku terlalu mentah, jiwaku masih cetek untuk merasai semua itu. Banyak lagi ku harus tempuhi pada usia 5 tahun dari sekarang.

“Anakku...kini saatnya kita berpisah” demikian berat kata-kata yang terlontar daripada kedua orang tuaku. Tidak terucap di mulut, namun dapat ku baca di hati. Ingin ku nyatakan, biarpun pertemuan mata kita hanya di sini, namun di hati, mata kita tetap bertemu dan bertentangan, tidak kira di celah mana aku berada, bayangan diri insan bergelar ayah bonda mengiringi jejak perjuanganku.

Ku rasakan seolah-olah air mata ingin mencurah, membasahi segenap ruangan bumi pijakan ku. Namun ku tahankan jua, bukan ku tak sudi tapi aku tidak sanggup membuatkan ibuku terus bersedih. Walau hatiku ini telah menangis sepuasnya.

Ku dakap erat ayahku, umpama bayi yang masih kecil yang sangat memerlukan belaian kasih sayang. Ku pohon doa restunya, memperkenankan langkah-langkahku di sana nanti. Belakangku di tepuk-tepuk manja, diiringi bisikan-bisikan yang jelas dapat ku dengari. Ku tahu, itulah azimat berharga, pendorong semangat selamanya, menjadi bekalan sepanjang aku di bumi orang nanti.

Kemudian ku rangkul ibuku, yang aku perasan sungguh muram sejak tadi lagi, jelas terpancar di wajahnya. Ku dapat baca, malah dapat ku rasakan bersama. Aku terlalu menginginkan hangatnya kasih seorang ibu, ingin terus dibelai semacam waktu kecilku dahulu. Namun, itu bukan untuk selamanya, saat aku berdiri atas kaki sendiri sudah tiba, bukan masanya medambakan yang indah-indah belaka.

Dakapanku pada ibu, nyata membuahkan titisan jernih dari kelopak matanya. Aku juga tak mampu menahan, namun ke paksakan jua agar air mataku tidak tumpah. Terdengar suara-suara emas keluar dari mulutnya, bisikan yang aku selalu ingin dengar dan terus hangat di telingaku agar aku tidak dibuai kelalaian, tidak hanyut tika berjauhan, tidak leka, lupa mahupun alpa akan perananku di bumi orang nanti. Ku harapkan doa yang tidak putus-putus darinya. Moga setiap saat aku dirahmati, setiap detik aku diberkati dan setiap masa aku dijauhkan dari musibah yang tidak aku impikan.

Pesanan ayah bonda, ku sematkan erat-erat jauh ke dalam lubuk hati yang paling dalam agar tiada siapa yang dapat menggalinya keluar, ku ikat kuat-kuat agar tidak terlepas ke awangan, ke balut kemas-kemas agar tiada yang bisa merosakkannya. Itulah satu-satunya iringan perjalanan. Ku harus sedar, pergiku bukan mainan, pergiku adalah untuk berjuang, seperti berjuangnya para sahabat dahulu menegakkan kalimah Islam yang mulia dari diguris insan-insan yang cuba mencalarkannya.

Ku tatap jam di tangan kanan dan ku semak tiket penerbanganku, SQ 109 G bertarikh 9 Oktober, jam 2.30 petang KUL ke SIN. Ya, tidak salah lagi. Inilah detik perpisahan yang sungguh meragut jiwa ini. Dan aku terus melangkah, setapak demi setapak meninggalkan insan-insan, yang selama ini aku membesar dengannya. Penghawa dingin yang di pasang tidak mampu menyejukkan hatiku. Keindahan pemandangan tidak cukup untuk memadamkan sebak di mataku. Aku terus membisukan kesedihan. Dan aku, terus hanyut dalam langkah-langkah paksaan yang sungguh longlai, diringi kawan-kawan senasib denganku menuju destinasi yang telah terpateri.

Segalanya-galanya pasti akan berubah kurang dari 24 jam dari saat ini. Harapanku, moga segalanya selamat, dan aku dikuatkan untuk terus tabah, terus cekal, terus sabar dalam memanjat tembok pengajian yang cukup tinggi, menempuh hari-hari yang mendatang, menjalani detik-detik waktu, bersama kawan-kawan seperjuangan yang sudi bersamaku biarpun tanpa hadirnya insan yang jauh lebih mengerti akan erti sebuah kasih sayang. Salam mujahadah!!

*tiada lam gambar..my abang (sbb tlg amek gambar) n adik aku form 5 (duk kt mrsm, sekolah)*


Changi International Airport, Singapore..
Jam 9.46 malam..dalam penantian detik 2.20 pagi ke bumi harapan, Mesir..
Semoga doa kalian mengiringi perjalanan dan perjuangan kami. Ameen~

7 pandai kritik:

Nadhirah Ahmad Thursday, October 09, 2008 10:27:00 PM  

lajo molek. itu pesan sy. pandai2 tarbiyahkan diri agar tidak lalai

izzati.abdullah Thursday, October 09, 2008 10:54:00 PM  

wah ayat dia..sungguh menyayatkan hati.xpe2..teruskan perjuangan di bumi para nabi tu..dgn smgt dari kawan2..doa dari orang tersayang insyaAllah cita-cita utk mengenggam gelaran itu akan tercapai..

doa same2..ameen!!

kerokimi Friday, October 10, 2008 4:15:00 PM  

pi..
lajo molek pi..
mg harapan islam pi..

se je pesanan aku..
jgn nano ngat kat nung..
jgn wat lawok ke org arab ngat..
ekg ye akat bdn mg bru tau..
haha

Anonymous Saturday, October 11, 2008 4:58:00 PM  

perghh....
ayat yg mmg mngusik jiwa..
pape pun teruskn perjuangan
utk peroleh apa yg diimpikan..
sekali melangkah jgn toleh ke blakang..>_<
sedetik pertemuan seumur perhubungan

Anonymous Sunday, October 12, 2008 5:49:00 PM  

huh..klu pjg skit coretan mu ni,mmg leh wat novel..mantap!!
huhu...

pe2 pun,blajo molek deh..
insyaAllah doa aku akn slalu mgringi pjuangan mu kt cane..

pahtu btol doh kero kabo..
jgn nano2 ngat..
haha

lukpi Tuesday, October 14, 2008 7:21:00 PM  

to nadhirah:
thanx ya..awk pon sama laa

to izzati.abdullah:
a'ah..jom berusaha..moga itu menjadi kenyataan.. ( 5 thn lg..)
adapun ayat saya tak menyayat pon..huhu

to kerokimi:
baik ro..mg pon sama..
hrpn islam gop

xcuse me..
mg pon jgn wat nano ngt utp..
set-set arab ada je dinung..
ye akat mg habes r..hahaha

to rase2 nye sape ek:
mcm knal sbb ayat last tu..
sedetik pertemuan seumur perhubungan~
doakan sy yaa...
n all da best buat anda jga

to uzer:
tu la psl..lau pnjg aku x wak blog dh..jual novel lop..heee

gane2 pon..mekasih zer..ak akn doakan untukmu jgk..ade rezeki jupe lagi..all da best fwen~

kerokimi Wednesday, October 15, 2008 9:41:00 AM  

"xcuse me..
mg pon jgn wat nano ngt utp..
set-set arab ada je dinung..
ye akat mg habes r..hahaha"

haha..
set2 arab kat utp x brani gngu aku..
brani ah beno..
bajek bdn besor leh kaca aku..
mwahaha..
set2 arab leh kaca pok guard je..
kah3

spill out!

mid year dtg dgn lenggang lenggoknye..
mid year dtg dgn lenggang lenggoknye...

Lutfi, Terengganu 27 July 1989 Ain Shams University, Cairo,