wanita dan malu..

Assalamualaikum wbt..

Dalam sebuah hadis, Nabi S.A.W bersabda yang bermaksud: "Terdapat 99 bahagian tarikan pada wanita berbanding lelaki, lalu Allah kurniakan ke atas mereka sifat malu."
(Hadis riwayat Baihaqi)

Wanita,
Apapun yang dilakukannya akan mendapat perhatian lelaki,
kalau dia berbuat baik, dikagumi (respek)
apabila berbuat jahat diminati (erk?)
apabila dia memakai pakaian menutup aurat dilihat menawan (a'ah)
apabila berpakaian tidak menutup aurat dilihat menggoda (seksa)
senang cerita, semua yang dilakukan pasti akan mendapat perhatian (yup)

Oleh sebab itu Allah S.W.T. mengurniakan kepada wanita sifat malu. Dengan sifat malu itu mereka akan berfikir panjang sebelum melakukan sebarang tindakan. Kalau hendak buat jahat dia akan memikirkan kalau-kalau orang nampak. Kalau hendak dedahkan aurat dia takut orang mengganggunya. Kalau hendak berjalan seorang dia takut ada orang mengushanya (musyrif, cepattttt!).

Begitulah peranan malu yang boleh membantu dalam tindak-tanduk seorang wanita. Tapi yang jenis tak tahu malu pasti tidak memepudilakan akan itu semua. Pedulikan apa orang kata, pedulikan kalau orang tengok, tak kisah kalau orang mengganggu dan mengusik, bahkan mungkin mereka rasa senang, seronok dan bahagia bila dalam keadaan begitu (jenis-jenis perasan).

Sifat malu itu adalah pokok akhlak yang mulia dan budi pekerti yang terpuji. Tidak payah diletakkan sifat malu ini di atas neraca akal sekali pun sudah mengakui sebagai suatu sifat yang perlu ada pada diri manusia.

Ambillah contoh sepreti yang diajarkan oleh Rasulullah SAW. Rasulullah SAW berkata kepada puterinya Saidatina Fatimah Az Zahra bahawa setiap wanita hendaklah mengambil pengajaran daripada pohon semalu dari 4 aspek:

awalan
Pohon semalu akan kuncup apabila disentuh (selamat mencuba) Ini boleh diibaratkan bahawa wanita perlu mempunyai perasaan malu (malu pada tempatnya).

tsaanian,
Pohon semalu mempunyai duri yang tajam untuk mempertahankan dirinya. Oleh itu, wanita perlu tahu mempertahankan diri dan maruah sebagai seorang wanita muslim (bukan bermakna silat mahupun taekwandoo ya)

taasi'an,
Pohon semalu juga mempunyai akar tunjang yang sangat kuat dan mencengkam bumi. Ini bermakna wanita solehah hendaklah mempunyai keterikatan yang sangat kuat dengan Allah

wa akhiiran
Pohon semalu akan kuncup dengan sendirinya apabila senja menjelang. Oleh itu, para wanita sekalian, kembalilah ke rumahmu apabila waktu semakin senja (ingat! balikkkk)

Jadi, kepada akhawat mahupun wanita ataupun muslimat, jom MALU! (laki pon sama)

************************************************************************************

susahnya belajar! (mana ada senang dalam belajar cik lukpi)

************************************************************************************

nota kaki : pelik dengan sistem perparitan di mesir..hujan setahun sekali pun boleh banjir kecil-kecilan sampai zahmah habis..nasib baik iklim dia asyik panas je..kalau asyik hujan, cannot bayang lah!! papepun musim untuk hibernasi bermula..winter, aku suka padamu!


tazkirah ini dipetik dari artikel di halaqahonline.com (picit saya)

spill out!

mid year dtg dgn lenggang lenggoknye..
mid year dtg dgn lenggang lenggoknye...

Lutfi, Terengganu 27 July 1989 Ain Shams University, Cairo,