today is only we have


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini


Hurm..Tatkala mengenangkan nasib diri..Walaupun x dapat apa aku nak..Tambah pulak laptop yang kene format..Adeii..Memang malang sangat2 laa..Tapi aku pasti nasib aku ni tak r seteruk mana lagi..Maybe ada orang yang nasib dia lebih tragis lagi..’Kalau nak tahu erti syukur, lihatlah orang yang lebih rendah(kurang bernasib baik) dari kamu’..Jadi berbekalkan kata2 ni aku taknak r sedih2 dan emo2 lagi.. Lupakan jer r masalah yang kecik tu..Life must go on..Bab kata orang china, hidup memang tala salalunya celah (sbb malam ada..memang r x selalu cerah)

Hari ni aku nak kongsi sikit r pasal bersyukur kot..Tapi bukan spesifik betul2 r..Cuma ada kaitan sikit2 r..Ramai yang dah tahu erti syukur ni..Dan ramai jugak yang nak ingatkan diri supaya selalu bersyukur sampai letak nama syukur atau atau syukriah..Watever laa..Janji tahu apa makna kalimah syukur tu..



Korang rasa korang banyak kali x mensyukuri sumtin..maksud aku benda2 yang selalu kita x perasan..Contoh, macam dapat makan, dapat kelip mata, dapat bernafas lagi, dapat lihat lagi, mcm2 r..Benda2 yang simple2 je tapi benda2 ni la yang membuatkan hidup kita lebih bermakna kerana nikmat dan kasih saying Allah yang x putus2 ni..

Erm, when we wake up in the morning, do not expect to see the evening..ingat!! sebab dah boleh bangun pagi tu dah kira syukur da sebab Allah masih bagi lagi peluang..Sebab today is all that we have..Dan yang lepas2 tu biarkanlah.. Takyah r bersedih pasal yang lepas (ni ayat untuk tenangkan diri aku jer..huhu) Kalau sedih2, berguna ke..

Bagi aku..’the past that has departed and gone, i will not cry over you..you will not see me remembering you, not even for a moment, because you have travelled away from me and never to return’ (kadang2 aku tangisi r jugak masa2 lampau..tapi bukan untuk dikembalikan semula, tapi untuk memberi pengajaran je..ecece)

Do you think yang kita ni dapat return the sun to its place of rising, baby to its mother’s womb ataupun tears to the eye..Takley weh!!..Jangan harap..Takyah r tangisi masa2 lampau lagi

Remember!! Today is all what we have..sama ada kita ni terus hidup sepanjang hari ini atau will die at the end of it..Yang lepas2 telas lepas dengan its good and evils..nak harapkan future belum tentu sebab tomorrow has not yet arrived.. so, be grateful that you are still alive today..

Alang2 dah diberi peluang hidup tu, pakat2 r beribadat dengan wakeful heart, recite Quran with understanding ke..Takpon ingat Allah dengan penuh sincerity..Kalau boley organize masa hari ini leklok..bab kata orang kampung aku..make sure that you can make years out of minutes and months out of seconds..paham x??..alah sume orang bijak bi sini..tak lupa kesempatan yang Allah bagi untuk terus bernafas hari ini, kita syukurinya dengan seek forgiveness dengan our Lord, remember Him and prepare untuk final parting from this world (peringatan untuk diri sendiri jugak)

Mesti ramai yang pernah dengar, macam ni r lebih kurang ayat dia..’Bekerjalah seolah-olah kamu nak hidup sampai bila2 dan beramallah seolah-olah kamu ni nak mati esok..Renung2kan dan selamat beramal!!..(bukan ak abis sini tau..banyak lagi nak membebel ni)

Jadi ingatlah yang lepas2 takyah r ditangisi..Yang akan datang pon xpasti lagi..Be not hasty and rushed dengan apa yang have yet to come to pass..Perbandingan untuk future ni ibarat sebiji buah yang nak masak..Korang ingat it is wise to pick the fruits before they become ripe??..Mesti korang nak makan buah-buahan yang masak ranum dah kan..tomorrow ni non existent, jadi buat pe nak busy yourself with it..xyah r nak engrossed dengan angan2 kita, since kita tak tahu whether kita will even see tomorrow..Dan ade orang pernah cakap yang takyah r obsessed sangat dengan our dreams sebab future is nothing and not yet been created for us..Betul x??(walupun aku selalu berangan life as doctor esok2..tapi sekadar angan2 je r..belum pasti..belajar pon lambat lagi nak abes..lukpi2)

‘The important thing to know is that tomorrow is from the world of the unseen, a bridge that we do not cross until it comes. Who knows, perhaps we might never reach the bridge, or the bridge might collapse before we reach it, or we may actually reach it and cross it safely’

Pikir r sama2..Yang lepas usah dikenang, yang akan datang hadapi dengan cemerlang..Takyah berangan lebih2..tapi menyuarakan impian itu penting..Impian x sama dengan angan2 k!! Tapi pe yang aku nak bagitau, life kita setakat apa yang kita lalui hari ini..bersyukurlah dengan apa yang dah kita lalui dan sedang lalui dengan keizinan Allah bagi tu..

The past is gone forever, today is all what we have..dan leave the future until it comes…remember yang everything on earth marches forward..jadi persiapkanlah diri untuk menghadapi apa yang mendatang dan tak lupa untuk prepare diri kita untuk ke destinasi yang masih jauh..

Dan bersyukurlah dengan apa yang kita miliki hingga hari ini..Peluang2 yang Allah masih kurniakan gunakan ia sebaiknya..

Dan (ingatlah juga), "Sesungguhnya jika kamu bersyukur, pasti Kami akan menambah (nikmat) kepadamu, dan jika kamu kufur (mengingkari nikmat-Ku), maka sesungguhnya adzab-Ku sangat pedih"
(Surah Ibrahim [14]:7)

Dan Allah bagitau yang ramai di antara kita ni tak reti bersyukur

“Dan sedikit sekali dari hamba-hambaKu yang pandai bersyukur.”(Surah Saba’ [34]:13)

Nak ke kita dari golongan yang kacang lupakan kulit..Jadi..kalau nak dapat redha Allah senang jer..Bersyukurlah..
Syukur..syukur..syukur ya Allah..syukur Alhamdulillah..(lagu raihan ni..baris ni jer aku ingat)

Bersyukur ya sebab kita ni terus diberi peluang menyedut udara yang bermacam2 gas dan bau ni sampai hari ini..Dan tak lupa yang sudah berlalu usah ditangisi tapi jadikan ia pengalaman yang mengajar dan mendidik kita..Dan yang akan datang belum pasti dan pastikan yang mendatang hadapi dengan penuh cemerlang dan ketaqwaan..Dan yang paling penting ingatlah bahawa kita punyai hari ini..

‘Today is my only day’..lakukan hari ini sehabis baik bagi sesape yang nak life dia ni full with splendor and brilliance..manfaatkan masa yang masih ada ni k!! (aku pon nanak dah tangisi yang lepas2..Cuma nak sedih2 sikit2 je..eheh)

Pastikan hari ini lebih baik dari semalam dan jika ada kesempatan untuk esok, pastikan ia lebih baik dari hari ini..tapi hari ini ialah apa yang kita sedang lalui..Macam malaysia hari ini la pulak

Haa..dah macam2 aku membebel..today is my only day la..syukur la..future laa..past laa..sume dah macam rojak campur je..huehehe..sorry2..sekian je ekk..moga dapat ambik sumtin..bubuy..wassalam..adios~

sebutir beras tu ibarat setitik peluh petani..setitk peluh tu sama tak ngan setitik air??..huehehee


p/s: Allaahumma a’innii ‘alaa dzikrika wa syukrika wa husni ‘ibaadatika (Ya Allah, tolonglah aku agar selalu ingat kepadaMu, bersyukur kepadaMu, dan baik ibadahku kepadaMu).

4 pandai kritik:

Liyana Thursday, August 14, 2008 5:04:00 PM  

manusia slalu xhargai ape yg ade dpn mata die

lukpi Friday, August 15, 2008 12:43:00 AM  

thanx dr yana..
yer la kan..btul tu
kdg2 rasa diri ni mcm tu..=(

Liyana Friday, August 15, 2008 9:39:00 AM  

but actually u got ur point..lpas rasa silap sedar balik kesilapan..sbb tu la manusia xperfect..supaya die bole belajar dari kesilapan..thats the art of learning by experience isnt it..ape pon cycle blk..bile susah teringat Pencipta kita...

pandai cakap..diri sendiri pon bukan tara mana pon.. :p

ape pon kipidap dr luppy!! saya akn mnyokong penulisan anda..jangan berhenti menulis!

p/s:smpai ari ni xreti wat "read more" tuh..buta IT...coding ape pon xfaham..isk sadis

lukpi Saturday, August 16, 2008 12:08:00 PM  

yer la tu..buat2 insaf je ni..hehe..nanti2 ulang balik rasanya!!

papepon dr yana..awk pon sama..teruskan menaip!!..nak buat novel pon xpe..XD

psl coding tu..org len yg tlg buatkkan act..nk hrp dri sdri buat xmerasa la jwabnya..;p

spill out!

mid year dtg dgn lenggang lenggoknye..
mid year dtg dgn lenggang lenggoknye...

Lutfi, Terengganu 27 July 1989 Ain Shams University, Cairo,