masalah jugak nih...

assalamualaikum WBT..

hurm..bosan yang melampau di akhir2 ni menyebabkan aku terdetik untuk post bende ni..bukan tujuan pape tapi juz nak korang pikirkan sama..

aku ada r terbaca kat satu forum ni..pasal permasalahan remaja hari ini esp untuk yang gurls..kalau masalah social tu dah common sangat kan..tapi ni masalah yang aku rasa agak penting dan diambil kira masa korang nak kahwin nanti..seriously criteria ni aku titik beratkan jugak..hihi

dan bagi aku, pe yang aku nak bincang ni sangat2 penting untuk overc students..konpem korang akan hadapi konflik ni..tapi xtau r bagi sesiapa yang rasa2 dia kaya n scholar dia terlebih dapat, x perlu r pikirkan permasalahan aku nak bawak nih..tapi untuk yang study dalam negara tapi berjauhan dengan family, bende ni penting jugak

memang tak leh dinafikan bende ni act sangat2 penting r..kalau yang gurls tu konfem penting..bukan tahap sangat2 penting da..memang wajib terus..sape yang tak tahu tu boley dikatakan bukan gurls sejati r..tapi bagi yang laki, still penting jugak sebab takkan all da time korang nak bergantung pada orang yang bergelar perempuan @ wanita @ isteri @ ibu.. definitely korang yang bergelar lelaki sejati pon kene ambik tahu jugak

aku rasa mesti ramai yang x puas hati ngan aku sekarang..sampai sekarang aku x bagitau lagi apa yang nak dibincangkan sebenarnya..ilek2..tarik nafas dulu..tenangkan minda..act aku bukan nak bincang papepon tapi sekadar nak bagi pendapat jer pasal masalah2 remaja perempuan sekarang..

yer la..tapi masalah pe lukpi oiii!!(sorang ni daa bengang ngan aku ni)



kk la..aku mengalah r..xley nak intro lebey2..nanti sumua bising pulak..eiii..ok2..hurm permasalah memasak!!..(laa..ingat ke masalah pe td)..mesti korang pelik dan janggal lagi terkejut..pe laa lukpi ni..masalah camni pon nak dibincangkan..(jawapan aku senang je..ni blog aku..suka hati r nak cakap psl apa2 pon..agak rude jawapan aku..sorry!!)

terus kepada topik r..nanti jauh pulak aku melalut..hurmm berbalik pada persoalan yang aku bawa..agak2 korang esp gurl (nak lagi spesifik..gurl masa kini)..korang reti x bidang2 masak ni??..sebab aku pernah baca yang gurl ni dilahirkan memang akan tetap berbakat dalam dunia masakan ni..cume kene try je..lama2 jd biasa r..tapi tengok keadaan sekarang..macam tak ramai jer sudi meluangkan masa buat kerje2 macam ni..gurl sepatutnya bukan sekadar masak jer..kerje rumah yang lain korang kene tahu gak macam kemas rumah, basuh kain n etc..tapi memasak aku rase paling penting antara semua2 tu..(kalau masa nak pilih bini..akan ada tanya dan memang salah satu soalan wajib kot, pandai masak ke??..xde yang tanya pernah basuh baju ke, rajin kemas rumah k?..kalu ade pon, kebarangakalian nya sangat2 sidikit)

secara jujur..berdasarkan pemerhatian dan survey (sejak bila aku ni jadi pengkaji yang setia ni)..aku rasa even kalau korang pernah masak masa tinggal berjauhan dengan family..tapi bila balik rumah..masuk dapur je..nampak pulak ibu sedang bertungkus lumus nak masak..korang x berapa minat sangat nak tolong..dengan alas an mak kan dah ada..biar la dia masak..ish3..macam aku ni at least aku tolong la jugak mana-mana yang patut..terutama tolong abiskan lauk

sepatutnya, time korang kat rumah plus time ibu korang tengah masak..masa tu laa peluang terbaik untuk korang improve skill masak korang yang agak berkarat tu..bagi student overc..contoh mudah diri aku sendiri r..sebelum nak belajar jauh2 dulu..aku x pernah pon merelakan diri untuk belajar memasak..alasan paling mudah aku bagi..mak kan ade..lagipun masak ni leceh r..(xley independent r mamat ni..sempit betul pemikiran)..yer aku akui..tapi itu dulu..sekarang ni aku da berubah kot..masak tu antara reason yang utama aku balik ni..nak menuntut secebis ilmu memasak dari mak aku..

secara jujur..pengalaman masak dengan berbekalkan buku resepi atau cakap2 orang x menjadi mana r..xtahu laa..aku dah buat eksperimen masa kat mesir dulu..bak kata orang, gambar masakan dalam buku resepi tu indah rupa je..tapi bila nak masak sendiri..jadi ke sebijik macam lam buku tu??..i guess not..betol x??..

hurm pengalaman awal2 masak sepanjang duk mesir..agak2 kelakar..tak de istillah masukkan itu secukup rasa..masukkan ini sesudu..tunggu sampai naik bau laa..for me..simple je..masukkan apa2 yang patut sesuka hati..bukan secukup rasa..yang penting korang boley isi perut je..sakit perut lepas tu belakang kira..(so far xde ag sakit perut..alhamdulillah..mungkin cara aku serve makanan tu hygienically kot..pewasan!!) prinsip aku asal kenyang, perut x meragam n kita boley sambung aktiviti harian sudah memadai..kadang2 aku akui..apa yang aku masak seakan2 sama je color dengan mak aku masak..sedikit rasa bangga mula menyinari diri..tapi bila time rasa..malas r nak citer..malu2..alah laki masak biasa r..bukan ikut skema pon..lagipun mana pernah masak lauk masa kat umah dulu..masak air n maggi macam tu pernah r..huh

tapi lately..aku dah pandai r sikit2..alhamdulillah..n satu cara nak lepaskan tension kalau korang nak tau ialah memasak..try r kalau x caye..tu jer aku nak bagitau..aku nak korang realise @ aware terutama yang gurls bahawa masak tu salah satu bonus untuk make sure korang laku..setakat muka lawa tapi pegang senduk pon xreti..baik x payah..bukan niat aku hendak memperkecilkan gurls masa kini..aku akui ade yang terer bab2 masak ni( salute!!..bak sini no..nak approach)..dan ramai juga terer bab menghabiskan masakan ..terpulanglah..tapi bagi yang laki..anda tidak terkecuali..masa bini korang sarat mengandung, sanggup ke makan kat kedai sepanjang masa..kalau dah kaya melampau tu sila lah..tapi bak kata orang, air tangan sendiri lagi best..plus kalau makan yang bini sendiri ada jugak kasih sayang yang disalurkan melalui makanan yang diorang masak..xtahu laa..dengar2 je..xpenah rasa yang bini sendiri

nasihat aku..sama2 la kita terjah ruangan dapur rumah masing2 (esp gurls!!..lagi2 gurls..dah memang tugas korang..hihi) dengan masa yang ada sebelum korang masuk ke alam ‘perkongsian’..kumpul ilmu banyak2 lu..lagi bagus kalau kita dapat masak untuk family kita..nampak r gaya2 dah matang..n kalau yang mula2 belajar masak tu pastu kene kritik..jangan ambil hati..permulaan sesuatu tu kadang2 memang memeritkan..mana mungkin tup2 terus nak sesedap pe yang mak kita masak..kan2..juz go on n keep it up..peduli pe orang kata..pelan2 kita improve..pengalaman mamatangkan seseorang..mencuba tu rahsia kepada sebuah kejayaan..(even mentol yang korang guna sekarang ni..dekat2 1000 kali gak Thomas Edision try..baru la betul2 jadi)..masak pon camtu gak..cuba banyak kali..lama2 pandai r

jangan kerana memasak..hilang keayuan wajahmu


akhir kalam..aku cabar gurls2 semua untuk lawan chef no 1 kat mesia..laki tu!!..ish3..walaupun laki ni jarang masuk dapur..tapi bila masuk dapur..konfem!! (konfem pe??..konfem bersepah)..k r..till here..sama2 r pikir..esp utk overc students..life bila berjauhan dengan family plus xde barang2 macam kat malaysia ni memerlukan kekreatifan dan kesabaran kita..hanya yang ‘istimewa’ mampu mengubahnya..anda mampu mengubahnya!!..sekian..wassalam..adios~

12 pandai kritik:

Liyana Monday, August 04, 2008 8:35:00 AM  

salam2..baguih la ade kesedaran..tp.bole je blaja lps kawin..eheh..lagi satu..act perception org..pompuan mesti kne pndai masak..actually..kne ade gak kriteria nk pilih laki...kne boleh jd imam...imam tu xsemestinya utk solat..but ketua kuarga..xpon pndai didik istri suro la blaja masak..br terciri2 jejaka idaman ye x? kalo pmpuan da pndai masak bt then laki tu slek..sama aja..eheh..ape kess komeng pjg2 nih..anyway..suka bace post ini..tahniah..lawak pon ade n msg smpai... xD

Liyana Monday, August 04, 2008 9:11:00 AM  

http://www.iluvislam.com/v1/readarticle.php?article_id=1059 cbe la try test tengok ni ha..sje je nk share... ;)

Anonymous Monday, August 04, 2008 8:36:00 PM  

dop berat ane pom mslh ni. berat mslh sosial ag dr mslh ni. le je lajo. lgpun laki ade. le je yg ajrkan. ada je penyelesain. there's a will, there's a way. konklusi, lps kwin xpe nk lajo pum. tp msk air n nasi tu, bleh je tau skrg. kalu mertua suh msk lauk. ckp la. sy buatkan air, dan mskkan nasi, lauk umi buat. nk rse lauk mak bru... hu3... yg peting laki aku spoting. ye tlg ajrkan aku msk. krg2 aku dah pndai jgk skrg hsil didikan suami.. (mcm la da kawin.. koya..)

lukpi Tuesday, August 05, 2008 12:33:00 AM  

to dr liyana..

hmm..psl kriteria jejaka idaman, serah je kt phak p0mpuan..for me jd yg terbaik jer..insyaAllah leh jd pemimpin kluarga yg baik(boley pakai k nih??)

thanx 4 da artikel..adeii..mcm terkene jer..betul jugak pe yg tertulis tu..ksimpulan dia..sama2 la memperbaiki diri sblum nk komen org lain..hrp2 dpt berubah..insyaAlalh

lukpi Tuesday, August 05, 2008 12:38:00 AM  

to akusiapaye..

yer awk siapa sbnrnya..haha

hurm mslh soisal tu mmg xley nk ckp dh..sbb tu cube kluar topik skit..utk suke2 je entry psl msk ni..
tapi xkn r lpas kawin baru nk blaja..leh blaja slow2 dr skrg..bkn complicated sgt pon msk ni(iyer2 je..mcm le terer sgt)

papepon..depend r..tp nk lengkpkan ciri2 isteri plhn tu..slain yg 4 Islam ajar tu, kriteria mcm msk,kemas umah ni petim gak..owp(pesal jauh sgt pikir ni..blaja x abis ag..dh ckp psl isteri impian laa..haishh)

Liyana Tuesday, August 05, 2008 7:33:00 AM  

ehh tadek a..sy ckp je..sbb nk defend diri a ni..bkn bgs sgt pon..eheheh..manusia manusia..

Anonymous Tuesday, August 05, 2008 11:15:00 AM  

xpyh tau r sape ye ni. ngaruk ngabang komen tulih ni. ketg awk tau sape sy, jejas reputasi akusiapeye. hu3. perasan guh. bak kate a samad saik, ad kale, ssuatu prkara prlu dibiarkn ia mnjdi rhsia. reke je. tul k dop au samd saik kte gtu. sape samad saik pun dop ahu ni. hop knl samad said je...

Liyana Tuesday, August 05, 2008 9:28:00 PM  

saya setuju 99.87% kata2 kamu dr luppy

lukpi Wednesday, August 06, 2008 1:16:00 AM  

to dr. liyana

haha..pertahan diri ek..tkpe2..sama kita berubah jd lebih baik..tp kan pesal 99.87% tu..musykil ni..mcm2 r..

to akusiapeye

a samad said la plop..beci plek sastera ni..huhu..
papepon dlm islam bertaaruf tu digalakkan..pengenalan kepada sesebuah silaturrahim nabi cakap adalah dengan kenal nama..hadis x ingat..huh

Anonymous Thursday, August 07, 2008 11:36:00 AM  

mu knl doh nme aku nih. jd mmg taaruf doh kam. wape kali taaruf pum dople nk kire. ai. aku je hop mri blog mu nk wt merioh. mu adop do nk enjoy2 ket kt blog aku. ak kwn mu. ad blog. beci sastera?? doh yg naip blog tu, bkn k ad tulisan. sbhgian dr sastera r tu..

lukpi Thursday, August 07, 2008 2:09:00 PM  

hehe..ye ke??
knal doh ek..
adeii..xley nk teke e..
wat mai r url tu..
meh ambe nk wak kaca kt blog demo..

Anonymous Friday, August 08, 2008 4:21:00 PM  

ek ele. bg url mu tau r aku sape. aku ad ag organ utk berpikir. haaaaaaaaaaaaaaaaaaa..... mu xle agak2 aku sape. jd takpayah la try agak2 walaupun myb agak2 mu tu betul

spill out!

mid year dtg dgn lenggang lenggoknye..
mid year dtg dgn lenggang lenggoknye...

Lutfi, Terengganu 27 July 1989 Ain Shams University, Cairo,