adik baru..

assalamualaikum..pose x?

Hmm..semalam..best nya.. Dapat join bekas-bekas students SBPI Batu Rakit.. Derang buat program motivasi (a moment to share) untuk pelajar form 3 yang bakal sit pmr lagi 3 minggu.. Jadi aku pon seperti biasa la terhegeh-hegeh nak join..sebab aku suke program2 cenggini.. Maksud aku aku suka join kalau aku jadi faci.. Kalau ak jadi peserta, sorry r..tak hengen aku!!

Jadi program tu ade 4 slot.. 3 slot diadakan dalam group..

First of all, let me introduce you the best group i ever handled..
Saya – Faci yang baik SAYA/ABANG (euww..menyampah)
Mohd Khairul Nizam Mat Nawi -nak jd arkitek- NIZAM
Mohd Fairuz Mohd Zaid -nak jd jurutera- FAIRUZ
Ahmad Faiz Anwar -nak jd doctor- FAIZ
Nur Sa’adah Abdul Rahman -nak jd pensyarah- SA’ADAH
Nur Nadhirah Atiqah Johari –nak jd pensyarah-NADHIRAH
Nur Izzatul Amni Adnan -nak jd doctor- AMNI (tesilap panggil amin masa mula2..sebab suara pelan sangat)




Slot 1..Introduction kepada Mesir dan Jordan
Mesir by Kak Sal..(senior)
Jordan by Wani..

Slot 2..Ice Breaking..

Memang bersyukur sangat2 sebab my group ni sporting.. masing-masing dapat keluarkan suara emas derang.. Thanx adik-adik.. Dapat tahu serba sikir biodata derang dan derang pon dapat tahu pasal aku.. Yang laki, ketiga-tiga wakil bola sekolah (sorang wakil daerah).. Yang pompuan aku tanya wakil main congkak ek..derang gelak2 angguk..betol la kot..kan kan kan.. Overall, aku rasa derang ni hebat, bijak, aktif, rajin, berdikari, berkeyakinan.. memang vice versa gila r dengan aku.. respek r

Slot 3..Time management..

Time ni..derang diarahkan untuk plan pe yang derang akan buat utk 3 upcoming weeks dan setiap faci perlu komen pe yang sepatutnya derang buat sebetulnya..menarik lah jugak.. Pengurusan masa yang hebat..Derang bijak merancang.. Jauh beze dengan aku dulu..Disebabkan itu aku tak komen pape pon.. Juz add and bagi nasihat mana-mana yang patut je..coz aku ni bukan lah terbaik untuk dijadikan contoh..sejujurnya, aku jauh lebih teruk dari derang kalau dibandingkan dengan aku masa form 3.. papepon korang memang ‘abang’ kagumi


nizam punye perancangan


yang sa'adah pulak..


amni pon nak share jugak..

Pesanan ‘abang’
Tingkatkan amalan kerohanian..(doa, solat hajat, al quran, dzikir, solat malam, etc)
Sihatkan jasmani..(jaga pemakanan, tidur, bersukan, etc)
Gandakan usaha.. (ulangkaji, kesan dan betulkan kelemahan, etc)
Groupingkan study..(study group)
Tanyakan guru.. (face to face lebih berkesan)
Tolong sesame kawan.. (berjaya sama-sama)
Selamatkan diri..(jaga keselamtan diri..pliz sangat2)
Mintak keampunan.. (parent, adik beradik, guru2, kawan2, mak/pak cik sekolah, etc)

Papepon abang yakin korang boleh handle masa dengan baik..tengok perancangan pon semua okey je..respek!! papepon minggu raya nanti(insyaAllah), janganlah muram-muram..raya je lah..tapi jangan lupekan buku pulak..

Slot 4..stress management

Time ni..untuk enjoy-enjoy pulak.. suruh derang belakon.. waa, syoknya.. aku jadi director tuu.. Mula-mula derang macam berat.. tapi lama-lama Alhamdulillah..masing-masing bagi komitmen yang baik.. kelakar gile tengok derang berlakon secara spontan.. takde lirik, tapi ok je..lawak2..aku duk gelak je sampai kekadang nak tecabut usus..

Tapi bukan niat nak kenekan adik-adik ek, juz nak bagi enjoy je supaya derang tak tensen sangat pasal exam walaupun ianya sangat2 penting sebenarnya..

Fairuz..(wakil sekolah bahagian sketsa)
Kene belakon watak suami pujuk isteri (Nizam)..hahaha..tapi aku tengok bukan macam pujuk..hahaha..jiwang la jugak

Nizam..
Kene jadi pemberita..tapi tak bape jadi..last2 aku suruh jadi cikgu yang ajar kanak-kanak2 tadika..haha..kelakar2..kanak2 degil giler..cikgu suruh bace doa masuk kelas pon budak-budak tak ingat..last2 bila cikgu baca, baca doa makan pulak..pe kes??..ahhaha

Faiz..
Penyanyi..lagu negeri..senang la jugak..tapi mula-mula dia tak ingat lirik..hahaha..nasib baik backup singer ade (Nizam and Fairuz)..boleh la ingat balik.. Tapi sejujurnya, aku pon tak ingat dah lagu negeri..lame sangat tak nyanyi..

Amni..(bukan amin taw)
Adegan jiwang..sebagai pakwe yang bagi bunga kat makwe(Sa’adah)..disebabkan batang ranting dianggap sebagai bunga, jadi kelakar laa.. pulak tu, Sa’adah siap tanya lagi, pesal tinggal batang je, bunga takde..berpeluh Amni cari alas an..hahahaha..klakar laa

Saa’dah..
Berlakon jadi peniaga yang tarik pelanggan kat pasar..gune loghat negeri..jadi klakar.. Tapi tak sesuai sebab muke comel jadi peniaga..dak2 lagi kata camtu..haishh pe lah derang ni..papepon menjadi la Sa’adah buat..ade bakat ni..hahaha..aku gelak je

Nadhirah..
Cakap dalam bahasa lain..mula-mula cakap Cina, sedap mula2 pastu blurr.. Lepas tu dia cakap France, sekat-sekat.. Last2 cakap dialek Kelantan, boleh tahan..tapi macam pelik la jugak..hehe

Lakonan tambahan..
Fairuz pujuk isteri (kali ini Faiz)..yang kelakarnya..time ni isteri (Faiz) siap mintak cerai..hahaha..kesnya sebab suami(Fairuz) cakap masakan tak best..advance nya lah..korang ni betolla..kelakar pulak jadinya

Plus..Sa’adah berlakon jadi ibu yang memarahi anak (Amni dan Nadhirah)..ade bakat la Sa’adah..menjadi la..mesti selalu kene leter di ibu kan..haha..takde..kiddin~ je

Lagi..aku suruh derang cakap bahasa pilihan derang memandangkan SBPI kan belajar bahasa antarabangsa..aku menganga buat-buat paham..dan sudah pasti aku jeles..huhu
Fairuz dan Nadhirah (bahasa Cina)..Sa’adah, Amni dan Nizam (bahasa France)..Faiz (bahasa Jepun)

Sa’adah dan Amni sudi memperdengarkan bahasa France kat aku..thanx sis~..nanti2 kalau senang aja la abang ek..boleh chellenge duan shukor..hihi

Secara keseluruhan..korang memang best..harapan semoga permainan kali ini dapat melegakan stress korang..dan nak mintak sangat-sangat korang dapat buat yang terbaik nanti..insyaAllah

Kita dan janji kan..ingat tu..ingat pe abang bagitau walaupun abang bukan nya orang terbaik tapi juz bagi sekadar termampu je..adik2 dah dapat kontek abang, kalau ade pape, silekan je lah..abang cube r menreply atau membalas pe yang adik2 hantar whether kut hp, email, fs, blog or surat layang ..dan janji kita, ‘korang akan inform result kat abang’..walaupun masa tu abang mungkin tak ada dah kat mesia..papepon all da best untuk korang.. seronok dapat berkenalan.. secara tak rasmi, abang anggap macam adik sendri..adik angkat? Berat tu..harap adik2 dapat buat terbaik dan lagi baik dari abang ni..tak kisah..huhu..pertemuan yang sekejap meninggalkan kesan yang mendalam..takleh taip dah..sob ni..disini noktah ku..

pesal muke aku jadi camtu..seriusnya..itu adalah fake semata-mata

rujuk site sekola derang..SBPI Batu Rakit

5 pandai kritik:

Unknown Sunday, September 14, 2008 6:02:00 PM  

hoho..asal byk mentioned name amni jekkkk...berkenan kah?

Anonymous Sunday, September 14, 2008 10:02:00 PM  

lbih tepat. French.kesilapan tatabahasa ket.he3

lukpi Monday, September 15, 2008 3:30:00 PM  

sejujurnya..
saya tidak ketahuan..
almaklumla bahasa ibunda lama ditinggalakan..(knon)
time kasih ya sudi jd cikgu..;P

proaspurians92 Friday, September 19, 2008 7:49:00 PM  

akh .. fairuz tu cousin saye..

lukpi Sunday, September 21, 2008 1:39:00 AM  

to saya:
tpkse uboh jwpn ak tu..huh..
tanak r timbul pape..
sekali budak2 ni baca..mati aku
papepon ak lyn derang sama je..no such feeling

to proaspurians..
ohh ur sepupu..bole r awk kawin..;P

spill out!

mid year dtg dgn lenggang lenggoknye..
mid year dtg dgn lenggang lenggoknye...

Lutfi, Terengganu 27 July 1989 Ain Shams University, Cairo,