panggilan best...

Hafiz : Erm Lutfi, awk tahu tak berapa kali Allah panggil kita sepanjang kita hidup ni..

Lutfi : Mmm setahu saya sekali je kan..panggilan Ilahi untuk menjemput kita ke alam kubur kan..tu je yang saya tahu..

(tu laa..suruh pegi mengaji..tanak!!)

Hafiz : Pe yang awak bagitau tu betul..tapi kan Lutfi, bukan sekali je Allah panggil kita..sebenarnya banyak..cuma kita jer yang kekadang menyahut, kekadang tidak..

Lutfi : Ohh iyer ke..maaflah saya memang tak tahu.. boleh hafiz terangkan tak..saya nak jugak tahu..

Hafiz : Boleh aje..tapi kene bayar lah

Lutfi : Ehh, macam lah ilmu tu awak yang punya..Allah bagi pinjam je sampai awak dapat tahu ilmu tu.. sesuka hati jer nak mitak bayaran.. tak kuasa ahh!!

Hafiz : Ololo..memarah pulak Lutfi ni.. memain je lah.. ok lah..takyah bayar.. kita kongsi bersama ilmu ni..

Lutfi : Yeaaaa.. haa, cepatlah cerita..nak tahu sesangat ni

Hafiz : Okey2.. erm, sebenarnya Allah panggil kita 3 kali sepanjang kita hidup ni..nampak macam sikit tapi sebenarnya panggilan Allah ni banyak..

Lutfi : Haa..pe nih..sekejap sikit..sekejap banyak..pe kes??

Hafiz : Sabarlah..nanti hafiz bagitau sebab pe..tak sabarnya Lutfi ni..gedik semacam

arghhhhh..tencen aku taip macam dialoq ni..buang masa..dahla merimaskan..aku sambung sini je lah..

hati aku tak bergetar pon lagi..macam mana nih..huhuhuhu

Okey..sebenarnya Allah buat panggilan kepada setiap makhlukNya sebanyak 3 kali sepanjang hayat kita..adapun ini bukan talian hayat k.. Haa!!mesti kening korang berkerut kan.. Apa yang 3 kali tu? Bila? Kenapa sikit sangat? Sedangkan kita buat panggilan lagi banyak dari Allah buat, pulak tu sekarang ni memacam promosi talian ade..celcom, digi, hotlink..semua menawarkan kadar rendah..kan3.. Aiyaa..udah jauh ni..sambung balik.. Ya, 3 kali je panggilan Allah..

Call yang pertama..adalah AZAN

Call dari Allah ini sangat jelas didengar tapi hanya sedikit yang menyahut.. Cuba kita kira bape kali Allah panggil kita dalam sehari? 5 kali bukan.. Seminggu? 35 kali.. Sebulan pulak? 150 kali.. Dah kalau setahun?? Kira sendiri r..muak laa kalau aku jer yang kira.. Hmm cuba bayangkan..azan adalah call pertama Allah kepada kita untuk kita mengadap diri kepadaNya..bagi yang menjawab call dari Allah tu, bermakna dia pergi merebahkan diri untuk sujud (solat) kepadaNya..

Adapun walaupun sungguhpun kekadang kita menyahut call dari Allah agak lambat (solat lambat macam aku) atau tak menyahut langsung (tak solat terus macam si Bush dan rakan sejawatnya), Allah tidak pernah pun amek hati kat kita..bahkan nikmat dan rahmatNya tetap terus dikurniakan.. Namun, bagi sesiapa yang segera menyahut call dari Allah ni, menanti ia di sana nanti akan balasan baik dan ganjaran yang tak ternilai

Kesimpulan bagi call dari Allah ni..ada 3 je
Menjawab call cepat (solat awal) – Received call..
Tidak menjawab call (tak solat)– Missed call..
Menjawab call lambat (solat dilewat-lewatkan) – Voice Mail Box..
Huehehehe


Then..call yang kedua..iaitu HAJI @ UMRAH

Call dari Allah kali ini bersifat halus dan bergiliran.. Setiap hamba mendapat kesempatan yang berbeza.. Jalan untuk mengerjakannya pula berbeza-beza.. Yang tak punya wang tetibe ada wang, Yang tak merancang tetibe je boleh pergi, Yang merancang tak jadi, Yang ada duit tak sempat pergi..memacam laa..

Ketika kita melafazkan niat haji/umrah, memakai pakaian ihram sambil melafazkan Laibaikallah..sesungguhnya kita telah dijemput menjadi tetamu Allah dan secara tidak langsung telah menyahut call dari Allah. Hurm, harap-harap aku punya kesempatan suatu saat nanti..ameen~


Lastly..call yang ketiga..iaitu panggilan MAUT / AJAL

Mengerikan, menyeramkan, menakutkan, mendebarkan, menyedihkan dan me-kan yang sama waktu dengannya.. Adapun panggilan kali ini tidak dapat diketahui detik dan ketikanya.. Hanya amalan kita yang dapat menentukan jawapan panggilan kali ini.. Andai kata amalan kita tinggi dan diterima Allah, maka call ini dapat dijawab dengan sempurna..andai sebaliknya, nauzubillah.. Dengan itu, saya (tukar kata ganti diri pulak) menyeru kalian semua supaya meningkatkan ketaqwaan dalam diri dan mengambil kesempatan di bulan ramadhan ini untuk memperbanyakkan amalan-amalan dan merebut ganjaran yang telah disediakan..

Semoga kita dapat menjawab kesemua panggilan ini dengan sebaik-baiknya.. bukan macam panggilan hangit hot.fm mahupun panggilan kejutan sinar.fm ataupun gotcha call hitz.fm.. Wassalam.. Adios

p/s: jangan asyik ingat jawab call dari pakwe or makwe je..tak menyumbang langsung

0 pandai kritik:

spill out!

mid year dtg dgn lenggang lenggoknye..
mid year dtg dgn lenggang lenggoknye...

Lutfi, Terengganu 27 July 1989 Ain Shams University, Cairo,