solat terawih..

saje je..tade keje..

Solat terawih di rumah atau di masjid/surau?

memang setahu kita pahala orang berjemaah ni lagi banyak kan...tapi itu tak bermakna orang yang solat kat masjid lagi dapat banyak pahala..coz bab ibadah ni urusan Allah...orang yang solat kat rumah ada yang lebih baik dari yang solat kat masjid..sekiranya ibadah orang yang buat kat umah tu diterima, maka ianya lebih baik dari orang yang solat kat masjid tapi langsung Allah tak pandang...segalanya berbalik pada hati...bukanlah bermakna aku suruh korang tak payah datang masjid untuk solat terawih, tapi aku juz nak kita sama-sama ikhlaskan hati kita dalam berjemaah di masjid, moga-moga Allah terima...setakat datang masjid, pastu nak banding-banding dengan orang yang solat kat rumah, poorah!

Pandangan Kaca Mata Hitam Ber’power’ Penulis
solatlah kat masjid..dalam masa sama ikhlaskan hati. Kalau diizin Allah amalan kita diterima, lagi besar pahala kita dapat dari orang yang solat kat umah sendirian walaupun diterima Allah.

Solat 8 atau 20 rakaat?

memang kita tahu, sunnah Rasulullah buat 8, sunnah sahabat pulak buat 20...Rasulullah jugak penah cakap sunnah sahabat tu juga boleh kita amal...jadi 8 atau 20 bukan perbandingan ya...sama je... yang aku nak persoalkan sikap sesetengah orang yang bangga sangat buat 20...excuse me! even ko buat 20, ko ingat Allah terima semua ke?!! belum tentu satu rakaat Allah terimalah...dan kalau Allah izin, orang yang buat 8 tu kekadang lebih bagus kalaulah amalan dia diterima Allah...kita buat banyak-banyak pon kalau Allah tak pandang buat pe...buat sikit tapi Allah terima tu lebih baguslah...its better less than nothing...pulak tu, jangan ingat orang buat 8 tu malas beramal...siapa tahu dia buat 8 kat masjid, pastu sambung kat rumah...jadi, takyah lah nak bangga ya...dan takyah banding...ingat pepatah omputih ada menyebut, “kita bukan mahukan kuantiti, yang kita inginkan adalah kualiti”

Pandangan Kaca Mata Hitam Ber’power’ Penulis
aku pon kebanyakan buat 20..coz aku rasa inilah peluang..tapi even kita buat 20, janganlah compare dengan orang yang buat 8 rakaaat..juz give urself da best wat u have..all out lah orang cakap..pastu urusan Allah lah nak terima atau tak..jangan nak bangga sudah..kalau tak, awal-awal lagi Allah tak pandang.

***********************************************************************************

entah..sajalah nak bebel..kalau tak suka, aku tak kesa k!!..im fully authorize toward dis blog k..selamat beribadat..wassalam


mood : speechless..

4 pandai kritik:

..~**Aida**~.. Friday, September 26, 2008 8:56:00 AM  

Kalau dfkrkn nape org tua lebih ramai buat 20 rakaat??? sedangkan org muda lebih berupaya drpd org tua...

lukpi Friday, September 26, 2008 10:39:00 AM  

a'ah..kat mesia ni jauh beze dgn kat mesir..
kat sana yg muda ramai..bdak2 pon ramai..
tataw la knpa..mybe sbb org muda kt mesia ni pwasan lmbt mati atau mind set derang pkir bila tua bru nk bribadat or watever...entahlaa

shinichi Friday, September 26, 2008 5:47:00 PM  

eh lama dok buke blog ni
slama nih bc kat google reader je
hehehe
wah ada pkembangan ni layout blog ni
tahniah2~

lukpi Friday, September 26, 2008 7:49:00 PM  

erk~
time kasih..
jaga diri molep dinung neh..

spill out!

mid year dtg dgn lenggang lenggoknye..
mid year dtg dgn lenggang lenggoknye...

Lutfi, Terengganu 27 July 1989 Ain Shams University, Cairo,