luahan hatiku..

Masih ku ingat pertemuan kita yang pertama..
Setahun yang lalu..Entah bagaimana..
Aku terpikat denganmu..
Hanya dengan pandangan yang satu..sudah cukup buatku..
Walau ku tahu..Aku buta akan erti ungkapan itu..
Dan prinsip hidupku..
Tidak membenarkan aku hanyut dengan ungkapan indah itu..
Namun..denganmu aku tewas..
Aku tunduk..aku akur..padahal..rupamu ku akui..
Biasa saja..malah ada yang lebih..yang jauh lebih cantik darimu..
itu ungkapan ikhlas dariku..
tapi dirimu tampak menawan di mataku..
kerna itu aku ingin memilikimu..
namun keputusan itu berat bagiku..aku tidak mampu..
Memilikimu tanpa restu keluargaku..
Ku tanyakan bapaku..
Jawapannya..sudah ku duga..pasif!!
Kerna katanya..dia sudah ada calon untukku..
Aku hampa! Aku sedih!
Biarpun itu pilihan keluarga..
Tapi hati kecilku..Membantah! Memberontak!
Kerna itu bukan kehendak hatiku..aku benar-benar kecewa..
Namun..aku masih berusaha
Aku enggan berputus asa..Biarpun aku terpaksa!
Terpaksa mengecewakan keluargaku..
Kerna ku sangat pasti..pilihanku ini jauh lebih tepat..
Benar-benar ku rasakan..yang aku akan dapat bahagia denganmu..
Aku mahu bersamamu..
Aku berterus terang terhadap ayahku akan pilihan hatiku..
Kedegilanku jelas sekali..terus dan terus berdegil!
Akhirnya..Ayah aku terpaksa akur..
Tunduk dengan kehendakku..ayahku merestui pilihanku..
Mungkin..ya mungkin kerna keistimewaan yang ada pada dirimu..
Mungkin jauh lebih baik dari calon pilihan kedua orang tuaku..
Ibuku..ibuku hanya mampu bersetuju..
Kerna dia mengerti..ini untukku..pilihanku
Mana mungkin boleh dipaksa..
Dan hanya aku yang mengerti keinginanku..
Aku bersyukur..aku gembira..
Aku mendapat restu..keizinan untuk memelihmuu..
Dan tidak lama selepas itu..aku melamarmu..
Walaupun di khalayak ramai..aku tidak kisah!..tidak ku peduli..
Ini masa depanku..dirimu pilihan hatiku..
Lamaranku..terjawab..
Aku bersyukur sekali lagi..
Kerna dapat memikatmu..
Sejak hari itu..hidupku ceria..dengan kehadiran dirimu
Dan aku sanggup membelikanmu..perhiasan yang ku termampu..
Semata-mata utk memastikan dirimu sempurna..menawan di mataku..
Dan hari demi hari bersamamu..sungguh membahagiakan..
Yang lebih membahagiakan..aku dan dirimu dapat..
Dapat bersama ke satu destinasi yang..jauh di perlembahan nil..
Aku bersyukur..Kita masih lagi dapat bersama..
Dapat terus menuai kasih antara kita..
Membuahkan sayang yang tak terhingga..
Kehidupanku jauh dari keluarga..
Tapi kehadiranmu denganku disini mengubat kesedihan di hati..
Hari demi hari waktu demi waktu..cinta antara kita terus berputik..
Aku langsung tidak lokek berbelanja kernamu..
Ratusan genih masih tak ternilai berbanding kesetianmu padaku..
Dirimu peneman setiaku..
Hari-hari yang ku lalui..sangat bermakna bersamamu..
Tanpamu..belum tentu ku dapat bahagia..
Aku berterima kasih padamu..
Dirimu memahami perjalanan pengajianku..
Bidang yang ku ambil..menuntut kita untuk tidak selalu dapat bersama..
Aku juga sedikit terkilan..terpaksa meninggalkanmu..
Tapi itulah lumrah hidupku..Bergelar pelajar..
Perpisahan semestinya tuntutan..
Ada kalanya..aku dapat bersamamu..
Ada kalanya..aku hanya memandangmu dari jauh..
Bukan bermakna aku dingin terhadapmu..
Tapi kadangkala aku benar-benar sibuk..
Sibuk dengan urusan pembelajaranku..
Tapi yang membuatkan aku begitu terharu..
Dirimu tidak pernah merajuk..tidak pernah berkecil hati
Tidak pernah kecewa dengan sikapku..
Dirimu sangat mengerti akan kehidupanku..
Aku sangat bersyukur..<
Memiliki dirimu yang benar-benar memahami ku..
Masih ku terkenang..<
Di saat aku keletihan pulang dari kuliah
Memandang sahaja keceriaan wajahmu..
Lelahku terus pergi..hilang begitu saja
Di saat aku sedih..
Dirimu datang untuk menghiburkanku..
Berjam-jam lamanya pun tidak mengapa..
Kamu setia menjadi penghiburku..
Paling aku terharu..
Kesudianmu mendengar masalahku..
Padamu ku luah..dirimu pendengar yang setia
Dirimu juga..tidak pernah lalai mengingatkanku tentang amal ibadatku..
Di waktu subuh..dirimu tidak jemu mengejutkanku..
Hingga sempat aku berjemaah dek kerna usahamu..
Hanya lafaz syukur dapat ku ucapkan..
Bersamamu..pilihan yang nyata seungguh tepat..
Bukan itu sahaja..
Dirimu juga sudi membantuku memudahkan urusan pembelajaranku..
Aku senang mengadakan ulang kaji denganmu..
Terima kasih buatmu kerna sudi menjadi teman pengajianku..
Walaupun jauh dari tanah air tercinta..kehadiranmu pengubat kerinduan..
Aku akui..Lewat waktu dahulu..di saat musim peperiksaanku menjelma..
Aku jarang meluangkan masa denganmu..
Aku seakan-akan cuba menjauhkan dirimu..
Keperluanmu aku sediakan sambil lewa..kesihatanmu mula terjejas..
Tapi khidmatmu padaku tetap terjaga..dirimu tidak jemu melayanku..
Walau aku kadang-kadang tidak mengendahkanmu..
Mana tidaknya..peperiksaan mengcengkam diriku..
Namun ku bersyukur..dirimu mengerti akan itu..
Seusai musim peperiksaan..
Aku kembali cuba mengukuhkan hubungan antara kita..
Aku memohon maaf akan sikap dinginku dahulu..
Dirimu memaafkanku tanpa bicara..aku sungguh terharu..
Di saat kepulanganku ke Malaysia..dirimu juga sudi menemankanku..
Harapanmu agar dapat terus berbakti untukku..
Aku terharu sekali lagi..betapa ikhlasnya dirimu terhadapku..
Dan ini menjadikan aku dan dirimu tidak pernah..
Tidak pernah renggang lagi setakat ini..
Namun di Malaysia..cintaku padamu mulai pudar..
Entah mengapa aku juga tidak mengerti..
Aku selalu meninggalkan dirimu keseorangan..
Hubungan antara kita mulai dingin dek kerna sikapku
Aku seolah-olah mulai curang..
Tapi hakikatnya aku tidak pernah mencintai yang lain..
Tetap padamu cuma cintaku kini mulai berkurang..
Masa bersamamu hari ke hari juga semakin pendek..
Kadangkala aku langsung..tidak menyentuhmu tidak membelaimu..
Memandang dirimu seolah-olah tiada apa erti bagiku..
Aku asyik sibuk dengan urusan lain..
Keperluan dan kesihatan dirimu..Langsung tidak ku ambil tahu..
Akhirnya..suatu hari..dirimu jatuh sakit..
Sakit yang begitu tenat sehinggakan dirimu koma..
Detik itu mencemaskanku..aku bingung..aku menyesal dengan sikapku..
Kerna tidak mengendahkanmu di akhir-akhir ini..
Aku sangat sedih..aku sangat bimbang..
Aku benar-benar takut..takut akan pemergianmu
Aku tdk ingin kehilanganmu..aku menyesal dgn sikap dinginku dahulu..
Ya mungkin kerna aku manusia biasa yang tak dapat lari dari kesilapan..
Dan aku benar-benar berdosa padamu..
Aku lalai dalam menjaga hubungan antara kita..
Apa silapmu sampai aku menghukum kamu sebegini rupa..
Ohh aku memang kejam terhadapmu..huhh
Kini hampir 3 minggu sudah..dirimu masih tidak sedarkan diri..
Aku sendirian
Kini baru aku terasa benar-benar kesunyian
Tanpamu aku resah..tanpamu aku tak tentu arah
Aku butuh memerlukanmu
Aku benar-benar terseksa..menyesal dengan tindakan bodohku..
Buat dirimu, maafkan aku!..aku benar2 memohon keampunan darimu..
Dan aku sanggup..sanggup menanggung kos rawatanmu..
biarlah mencecah ratusan ringgit sekali pun
aku sanggup agar dosaku terhadapmu tertebus..
Aku terlalu inginkan dirimu pulih seperti biasa..
Aku begitu berharap..
Andai dirimu mendengar luahan hatiku saat ini..
Walau ku tahu itu tidak mungkin berlaku..tapi ketahuilah bahawa..
Andai aku punya peluang selepas ini..
Akanku menjagamu selama hidupku
Aku ingin engkau menjadi milikku selamanya..
Dan aku kan berjanji..hanya kaulah yang kusayangi
Ku akan setia menemani dirimu…
Selama ku masih bisa bertahan..selama ku masih bisa bernafas..
Selama Tuhan masih mengizinkan..ku akan terus bersamamu..
Dan sebenar-benarnya aku akan selalu menjagamu
Demi semua apa yang telah aku jalani bersamamu
Maafkan aku atas apa yang berlaku terhadap dirimu..
Maafkan aku..aku benar-benar merayu..
Agar dirimu dapat kembali seperti dulu..
Aku akan terus menanti dan menanti
biarpun penantian itu menyiksakan..aku sanggup!
aku rela menunggumu hingga dirimu celik suatu saat nanti ...................




........................................................................................................................................



buat dirimu, laptopku..pulihlah segera..aku merinduimu..

2 pandai kritik:

izzati.abdullah Thursday, September 11, 2008 11:28:00 PM  

mak oi..ayat..xblh tahan..jiwang karat..last2 beli yg baru..cian la kat si dia tu..hehe

lukpi Friday, September 12, 2008 6:51:00 PM  

act si dia ni dah okey..dah pulih..
100% format..
si dia ni mcm yg baru..kosong..
tensen giler sume kngn hilang..huhu

spill out!

mid year dtg dgn lenggang lenggoknye..
mid year dtg dgn lenggang lenggoknye...

Lutfi, Terengganu 27 July 1989 Ain Shams University, Cairo,