KHOLAS ya ammu..

assalamualaikum..

saje2 nk bagitau..
dah khatam novel dwilogi pembangunan jiwa..
KETIKA CINTA BERTASBIH..
volume 1 aku bace kat mesir..
volume 2 aku baru baca kat mesia nih..wpun mcm ketinggalan..xkisah r pe org nk ckp coz bkn salah aku pon..memang kat mesir xde novel2 melayu ni..novel arab berkapoh r..tp yg peting aku dah abiskan bacaan..

honestly..seminggu jugak aku ambek mase untuk abiskan novel ni....lame jugak kan??..memang lama pon..bukan bermakna aku x minat gaya penulisan habubarrahman el shirazy ni..aku admire sgt2..memang aku kalu baca sumtin..xkn boley focus lama2 unless aku dah sampai separuh dari sesebuah novel tu..baru mood aku datang(disebabkan aku xley focus lama2 laa..jd study pon xley lama2..xtaw r nk buat camne..semacam alasan je nih..lukpi2)..so pasal novel ni..aku buat pendirian untuk baca sehari cuma 1 atau 2 bab jer..tapi..jumaat malam baru ni..aku mengamuk x tentu pasal..tetibe mood untuk habiskan tu datang dengan bergolek2..bukan pe sebenarnya..aku tengah bangang..oopss silap2..aku tengah bengang act..dengan kakak aku..aku nk on9 dia x kasi..dia cakap ade kerje..tension punya pasal..aku membawa diri ke dalam bilik di atas katil double yang empuk berbekalkan radio di sebelah aku dan novel di tangan aku..aku meneruskan pembcaaan novel dan entah kenapa dan mengapa aku nekad menghabiskannya malam tu jugak..satu kerja yang agak gila tapi masih waras..huh



memang syok tiba2 jer..dengan x semena-mena disebabkan terlampau syok, aku tutup terus radio tu..nak berjiwang ngan novel pon xley bila dengar dj potpet2..huh..dan tiba2..pewot aku memberi isyarat kelaparan yang amat sangat..terpaksa la berhenti sebentar bersama ayamas..pergi k dapur menggoreng chicken finger dan nugget beberapa biji..bukan beberapa tapi berbiji2 la jugak..lapar do..tapi yang penting aku berdikari jer dalam menggoreng ni..bagusnya laa..dan xlupa se'mug' air tamar hind air dari mesir berperisa asam jawa..nak try meh rumah aku sebelum kehabisan stok..lupakan pasal karenah perut aku yang x abis2 tu..so aku teruskan laa membaca novel tersebut dengan syok dan khusyuk serta tawaddu' nya(adapun solat adakah khusyuk sebegitu rupa..ish3)..lebih kurang pukul 3pagi..maka perjuanganku berakhir dengan sayu sekali kerana penulisannya sangat2 membuatkan aku tersentuh..waa terharunya..kalau aku jumpa habiburrahman, aku nak suruh dia buat banyak ag novel2 macam ni..baru best!!..asyik2 novel jiwang karat alaf21 jer..menyampah betul aku..xmembangun jiwa pon..sembung balik pasal novel ketika cinta bertasbih ni..act kalu korang bace..byk jugak korang akan dapt..bukan sekadar penceritaan semata-mata tapi lebih kepada pemahaman terhadap agama..so bace laa..xkan novel harry potter je..ish3

ni aku komen r sikit pasal beberapa watak dalam novel ni mengikut pendapat aku..korang baca je la..xpuas hati see me in court ya..court badminton i mean..got it??..check it out:

khairul azzam...ya kelihatannya pemuda ini bagus bangat..ciri2 pemuda idaman gitu..belajar+kerja untuk family..agama pon mantap..mintak ajar kitab pon okey jer..so sape2 yang berkenan boleh r try apply..nk mintak mengajar kat masjid2 pon boley..mintak jadi laki pon boley..tapi rasa2 dah jadi milik anna kot..sowie r ekk..padan muke!!

anna althafunnisa..ni la gadis idaman aku..penceritaan pasal anna ni menggambarkan dia ni sangta2 laa lawa, solehah, berbudi bahasa, kuat beribadat..sumer2 laa yang baik2..waa untung kalu dapat ni..aku xkan berputus asa..tengok r..tapi anna ni aku istillahkan agak 'nakal'..sapa2 yang dah baca tahu r..tapi nakal dia kena pada tempat..xmacam gadis2 melayu sekarang..hampehh!!

ayatul husna..adapun gadis ni lebih menarik hatiku berbanding anna..kenapa entah ku pon x pasti..pengisahan pasal karakter ni buat aku macam tertarik jer kat dia ni..lebih aku kagum berbanding anna walaupun anna tu dah mantap tapi husna ni lagi mantap kot..juruh jer..memang tertawan r..jangan harap si ilyas tu dapat dia..aku dah booking r coz dia sorang je setakat ni dapat tawan hatiku..chewahh..luga nak mampus!!

furqan...aku sifatkan dia ni mangsa keadaan..kesiann..6 bln kau kawen tapi nothing..tu laa..pergi la hospital confirmkan dulu pasal HIV tu..padahal xde pon..ni buat2 pikir lebih2..menderita anna..memang aku xley maafkan r si furqan ni..buat annaku menderita..nasib kau la furqan..nak kata kurang pandai, belajar pon tinggi..hurm..sia2 jer kau kawen ngan anna..xde jodoh la tu..azzam gak untung..ish3..

eliana...watak yang agak gedik walaupun last2 dia mcm berubah..mabruk!!..okeyh r tu..berubah last2..tapi aku langsung x terpikat walaupun penulis membayangkan dia ni lawa sangat2..lawa sangat ke???..wonder je laa..tapi kalu watak eliana tu wujud betul2..teruskan berubah..abang support El!!

watak2 lain..sangat2 membantu dalam menyempurnakan cerita ni..tahniah kepada pengarang..karang la banyak lagi..aku sanggup beli r..walaupun duk kat mesir..pos pon sanggup..janji buat yang best2..

angan khas dari aku..aku bayang je r nihh..korang layan je la k..anna althafunnisa tu kan anak kiai lutfi..aku pon nama lutfi..cuma x layak 'kiai' jer..agak2 laa..letak nama anak aku anna althafunnisa untuk masa depan nanti okey ke x??...kuang3..mengarut lagi..k r..bye dulu..takut ade yang tak puas hati pakat baling kerusi pinggan mangkuk jer kat aku..tapi kalu korang baling, yang pecahnya skrin laptop or monitor korang..balinglaa!!!..dan jangan lupa baca novel ni..aku bagi pangkat mumtaz novel ni..mabruk pengarang!!..sekian..wslm..adios~

2 pandai kritik:

Anonymous Tuesday, July 29, 2008 7:08:00 PM  

incik lutpi..
taste kite same..gue pun lg suke ayatul husna..simple but menawan hati..huhu

lukpi Wednesday, July 30, 2008 12:08:00 AM  

kenape same??
waa x syok r cmni..
tpaksa bersaing r nmpknye..

spill out!

mid year dtg dgn lenggang lenggoknye..
mid year dtg dgn lenggang lenggoknye...

Lutfi, Terengganu 27 July 1989 Ain Shams University, Cairo,