BaTu pEr ni??

assalamualaikum..

Dlm sbuah hadis ada menceritakan, pd zaman dhulu ada s0rg lelaki wukuf di Arafah..dia berhenti di suatu lapangan yg luas dan mengambil tujuh biji batu..(msti tahu kan knapa??) dan pda msa tu jugak, rmai orang sdg menunaikan ibadat haji..

[Wukuf di Arafah adalah rukun haji yang sangat penting. Bahkan wukuf di Arafah itu disebut sebagai haji yang sebenarnya kerana apabila seorang itu berwukuf di padang Arafah dianggap hajinya telah sempurna walaupun yang lainnya tidak sempat dilakukan. Sabda Rasulullah mengatakan "Alhajju Arafat" (Haji itu wukuf di Arafah)]

Rupanya lelaki itu tadi msih belum mengenali Islam dengan lebih mendalam..boleh dikatakn msih 'muallaf'..kemudian lelaki itu berkata thdp batu2 yg dia ambil td..

"Hai batu-batu, saksikanlah olehmu bahwa aku bersumpah bahwa tidak ada tuhan melainkan Allah dan Muhammad itu pesuruh Allah."
Stelah dia bkata bgitu dia pun tertidur..dia meletakkan ketujuh-tujuh batu itu di bwh kepalanya. tak lama kmdian dia bermimpi seolah-olah telah didatangi hari kiamat..dlm mimpi itu juga dia telah diperiksa segala dosa2 dan pahalanya oleh Allah..setelah selesai pemeriksaan itu ternyata dia harus masuk ke dalam neraka..maka dia pun pergi ke neraka dan hendak memasuki salah satu daripada pintu-pintunya..tiba2 seketika batu kecil yang dikumpulnya tadi datang dan mahu bersama lelaki itu..disebabkan dgn adanya batu2 itu, neraka tdak sggup menerima lelaki itu..(apa keistimewaannya ek)..
Para malaikat berusaha sekuat tenaga untuk menolak lelaki itu ke dlm neraka tetapi tidak berjaya.. sampai di pintu neraka nombor tujuh, neraka itu tdak mahu menerimanya krn ada batu2 yang mengikutinya..ketujuh-tujuh batu itu seolah olah mmbentengi lelaki itu drpd memasuki neraka..kmudian lelaki itu naik ke Arasy di langit yang ketujuh..

Di situlah Allah berfirman yg bermksud :
"wahai hambaku, aku telah menyaksikan batu-batu yang engkau kumpulkan di padang Arafah..aku tidak akn menyia-nyiakan hakmu..bgaimana aku akn menyia-nyiakan hakmu sdgkan aku telah mnyaksikan bunyi 'syahadah' yang engkau ucapkan itu..skrg masuklah engkau ke dalam syurgaKu"

Sebaik saja dia menghampiri pintu syurga itu, tiba-tiba pintu syurga itupun terbuka lebar seluas luasnya..rupanya kunci syurga itu adalah kalimat syahadah yang diucapkannya dahulu dan batu itu menjadi saksi kepada kalimah syahadah nya...wallahua'lam

gambar hiasan jer..ais 'BATU' campur...slurppp!!

smoga kita mendpt ikitbar dri kisah diats..sesungguhnya segala benda yg ada di dunia ini mampu menjadi saksi kpd perbuatan dan amalan kita di dunia nih utk Hari Akhirat kelak..dan kalimah shahadah itu merupakan 'amln' yg mmbwa timbangan yg plg berat smasa ditimbang d neraca Allah utk membolehkan kita msuk k syurga..insyaAllah (tp nk mgucap shahadah ketika nk mninggal bkn semudah mcm dlm drama2 kat tv tuh..sbliknya semuanya bergantung kpd amalan2 kita dan rahmat Allah..igt tu!)


p/s: agak2 ade tak batu2 ni nk tlg kita??huhu..xkn nk hrp kt batu selambut,batu caves @ batu pahat kn???xde pekdah batu2 tu nak2 batu caves..hampesss



sekian..wslm
adios~

0 pandai kritik:

spill out!

mid year dtg dgn lenggang lenggoknye..
mid year dtg dgn lenggang lenggoknye...

Lutfi, Terengganu 27 July 1989 Ain Shams University, Cairo,